Svar på kommentar

ida
annie om Tränare:
Bara för att en tränare inte har resultat själv i ryggsäcken betyder ju inte det att han/hon är okunnig?
Min tränare har 40 års erfarenhet och var stallchef på Strömsholm ett tag + ridskolechef på flertalet ställen, samt föder upp egna hopphästar. Han har dock aldrig tävlat själv, men har ALLT annat av erfarenhet man kan behöva för att vara en bra tränare...Deras hästar går 120-130 hoppning med hans egen dotter på ryggen - som han tränat alla år.

Bara för att man inte haeter sr egna resultat som ryttare kan man vara en bra tränare!

Nej, visst. Men om jag dömer från mina egna erfarenheter får jag ut mer av träningen när jag tränar för någon med resultat.
För mig gör det tränaren trovärdigare än någon som aldrig ens varit ute på tävlingsbanorna. Tränaren får ju lättare att relatera till eleven och guida denna upp till sitt mål om tränaren själv har varit där förut, tycker jag då.

Sen har jag nog uttryckt mig klumpigt, eftersom man självklart kan vara en duktig tränare även om man inte har ridit på hög nivå. Men JAG personligen upplever att tränaren ser det mer ur ryttarens synvinkel och kan förmedla "känslan" bättre.
Samtidigt finns det ju fantastiska ryttare som tävlat höga klasser, men som har väldigt svårt att instruera och föra över sina kunskaper till någon annan.

Ah, vad rörigt det blev, men vad jag vill komma till är att SJÄLVKLART kan en tränare vara bra fast att den inte har egna resultat, men för just mig så fungerar inte detta :)





Kommentarer
Postat av: Fredrika

Jag måste nog hålla med dig, ett resultat är som en garanti för kunskap.

Även om en ryttare ändå kan vara duktig kommer den aldrig kunna förbereda dig på hur du ska klara av en msv a bana, och speciellt de mentala påfrestningarna.

Sedan kan det ju förstås vara en jättebra person att lära sig rida för!

2012-02-24 @ 21:32:03
URL: http://fredrikalundahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0