Galoppbommar

I dag blir det galoppbommar på schemat med alla tre pållarna, inte alls särskilt länge tänkte jag rida utan göra de kort men effektivt.
Gör som vanligt och lägger upp en bombana och tränar att rida 1-2. Såååååå bra träning för både häst och ryttare, man lär verkligen känna hästens galopp och man får en så mycket bättre avståndsbedömning.

Rekommenderas verkligen!
Själv föredrar jag att rida på just bommar, för när man rider på hinder så hjälper hästen till att taxera. Så jag tycker att man får allra bäst träning på bomar, då måste man verkligen RIDA för att få ett bra språng över bommen.


Bild från Google

Därför tycker jag att det är riktigt bra med bombanor, speciellt om man har svårt att känna in avstånd. Men att observera är att det oftast inte funkar på en gång, utan det tar några pass innan det släpper och man börjar få in den rätta känslan.
Det här lilla tipset, eller övningen om man så vill, har jag som vanligt snappat upp på en Tedträning. Själv ÄLSKAR jag hans övningar och tycker att de är jättebra, så då tänkte jag att ni kanske skulle vilja ta del av några övningar eller tips.

Så skulle ni vilja att jag la ut några av övningarna/tipsen vi gör på Tedträningarna här på bloggen?
Tänkte ju att det var en hel del som ville träna för honom, men eftersom det inte blir något på Wången så kan ni ju i alla fall rida några av hans övningar om ni inte pallar åka till Sundsvall.



Kommentarer
Postat av: Louise

Visst är det bra träning, borde träna oftare med bommar men min häst tar det som hoppning - satsar gärnet och kastar sig över ;) då borde jag ju träna oftare på det haha!

2011-09-26 @ 19:12:13
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Frida

Alltid roligt med övningar och tips! Själv hoppade jag unghäst en säsong och då lärde jag mig snabbt att se/känna av :)stånd. Supernyttigt har det varit för mig! :)

2011-09-26 @ 19:43:23
Postat av: mathilda

gud du har jättefin blogg! :)

2011-10-01 @ 17:13:35
URL: http://thildaljungberg.blogg.se/
Postat av: mathilda

haha menade ni ;)

2011-10-01 @ 17:14:01
URL: http://thildaljungberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0