Det bästa tipset

Jag läste en fråga som en läsare skickat in till Johannas frågestund. Och den fick mig verkligen att tänka till själv!
Så här löd den:
 
Vad är det absolut bästa tipset du fått inom ridningen? Något som gör sig påmint under varje pass?
 
Det första jag kommer att tänka på är innerskänkel mot yttertygel. Så enkelt men ändå så svårt. Jag har hört det från både Ted, Maggan, Marie och Annika så det börjar sakta men säkert fastna och jag tror att jag förstår det mer och mer.
Det har i alla fall hjälpt mig många gånger och har ofta varit något som har löst problemen.
 
 
Men sen var det flera saker som verkligen etsade sig fast när jag var i Holland nu senaste. Ironiskt nog satt jag inte ens på en häst när jag hörde dom, utan många gånger har tipsen kommit från att ha hört Erika eller Joris säga något till någon annan.
Tex hörde jag att om hästen inte tar din förhållning av första graden (när du bara sträcker upp överlivet), så rid bara framåt igen och försök igen efter några steg. Till slut kommer hästen att märka att du försöker göra något och uppmärksamma det. Gör den inte det, ja då får man kanske göra hjälpen lite grövre.
Erika sa också till mig att inte rädda hästen vid hindren. Speciellt inte den oerfarna, unga hästen som håller på att lära sig. Rid den bra fram till hindret men låt den göra och lära sig av sina egna misstag och låt den helt enkelt göra sitt jobb. Ratta inte med händerna och sånt tjafs.
 
Men många av tipsen går inte att återge i ord. Det blir mer en kombination av små kommentarer och grundläggande principer tillsammans med känslan man får när man sitter på en av de där riktigt välridna hästarna.
Och så bygger man upp en egen bild som sedan hjälper en hemma när man rider sina egna hästar.
 
Vilket är det bästa tipset du någonsin fått?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0