Kval

Kval är nog bland det värsta jag vet!
Man känner sig så himla pressad och man vill så gärna nolla att det helt enkelt inte går.
Just nu till exempel så vill jag så gärna kvala Msv och Ungponny-SM. Så jag blir helt låst och bara MÅSTE nolla alla LA jag rider.
Och det värsta är ju att jag verkligen känner att vi kan. Det känns pyttelågt och som en mycket bättre klass för oss än LB. Då är det så himla frustrerande när man känner att säsongen bara rinner fram och en förbannad bom ska ramla och man ska klanta sig.

Men nu vill jag bara släppa på allt det där och försöka rida alla LA:er precis som en vanlig LB. Det bästa hade varit om man inte fick veta vad som krävdes för respektive klasser innan man hade alla kvalen färdiga...
Jag tycker så himla synd om er som vill kvala till SM, vilken press det måste vara att behöva nolla Msv A:er! Sen om man dessutom bor här i Norrland, där vi har så få nationella tävlingar.



Klart att det är bra att vi har kval så att man inte startar för höga, men jag tycker bara att de stressar en och försämrar ridningen. Det märks ju så tydligt, för när man inte bryr sig om att nolla (till exempel i en debut) så går det hur lätt som helst.
Nu måste jag bara försöka få den där utgångssituationen i varje klass jag rider.
Och sen har jag bara en fråga.

Måste man kvala Msv även om man startar Avd B? Maggan vill nämligen att jag ska rida Msv, men jag tror inte att jag får förrän jag har mina 3 nollor. Och sen så är TR väldigt luddigt när det gäller detta.
Någon måste ju veta?

Det hade ju verkligen varit super om man inte behövde det, för då skulle jag inte känna någon press att nolla eftersom jag då kunde starta Msv när jag kände mig redo.
Ibland kan jag faktiskt tycka att en fyrafelsrunda kan vara mycket bättre än en nolla! Så det bästa hade varit om det var mer som i fälttävlan, där en tränare får göra ett utlåtande om denna tror att man är redo för en högre klass.

Antar att detta aldrig skulle hända, men ändå!




Kommentarer
Postat av: tove

Man får inte gå upp till msv om man inte har tre nollor, dock får man rida avd.b för att få nollor, då behöver man ju bara nolla grunden och inte både grund och omhoppning. Då känner man ju ingen press för att bli placerad heller :)

2012-05-21 @ 08:29:10
URL: http://etelite.devote.se
Postat av: Johanna Grant

Jag var också och rent av jagade nollor förra året. Innan jag ens börjat hoppa banan så var jag i slutet av den och hoppades på en nolla vilket gjorde att jag inte alls fokuserade däremellan på alla hinder som jag skulle hoppa. Jag ändrade sedan om min inställning helt och nollorna föll på plats. Jag fokuserade stenhårt på min ridning, på varje hinder för sig, "håller jag galoppen, sitter jag och plockar i tyglen, låter jag honom gå på som han ska". Så tog i stället varje hinder för sig i stället för att bara koncentrera mig på att nolla. Mycket handlar nog om mentaliteten och vad man tänker sig att man ska prestera och hur.

Gå igenom en bana i huvudet kvällen innan tävling, om hur du rider bra på varje hinder och inte river något. Tankens kraft är större än vad man tror och hjärnan kan inte skilja på tanke och verklighet.

2012-05-21 @ 10:48:44
URL: http://johannagrant.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0