Mina ovanor

Antar att de flesta har lite ovanor när det rider, sånt där som man gör omedvetet och som aldrig tycks vilja rätta till sig.
Oftast så vet man ju vilka de är, men orkar inte riktigt lägga tid på att rätta till det eftersom det inte känns så himla viktigt och det finns alltid något mer välbehövligt att träna på ;)

De här är nog de största av mina många ovanor:

*Min vänster hand.
Den lever sitt eget liv, haha. Jag kompenserar för min lite passiva vänsterskänkel med att ta alltför mycket med vänsterhanden. Den rattar och styr, är alltid lite högre än den högra och orskar ju då såklart att hästarna aldrig är riktigt uppe på högertygel eftersom jag alltid håller i vänster.
Så det underliggande problemet är väl egentligen vänster skänkel, som inte gör sitt jobb och mest är i vägen.

*Jag viker mig i sidorna.
Det är ganska svårt att sätta ord på, men jag liksom viker min sida och tittar neråt-inåt. Speciellt på böjt spår. Det resulterar ju i att jag sitter snett, får ont i nacken och får väldigt svårt att jobba hästarna rätt.

*Jag gungar med överlivet för mycket. I galoppen så brukar jag ofta låsa höfterna och vika mitt överliv framåt. Alltså blir sitsen lite avbruten - jag kan inte använda skänklarna ordentligt. Så då far ju överlivet fram och tillbaka, hit och dit, väldigt irriterande för hästen och då kommer jag inte riktigt till ridning.


Bjuder på en extremt charmig bild på mig och Yankee, där vi ser ett exempel på min väldigt dominanta vänster hand ;)
Tur man har en sån härdig ponny!

De är de jag kommer på just nu. Men jag tänkte på det, kanske borde man lägga lite mer energi på att rätta till de här felen?
Jag vet inte, det är hur som helst himla irriterande att alltid ha dessa små saker i vägen. Tids nog ger de väl med sig ;)

Vad har ni för ovanor?


Kommentarer
Postat av: Fredrika

jag är lite lat när jag rider, och har också ett litet handproblem, men som blir bättre och bättre.

När någonting inte känns obekvämt blir det att jag rättar till det med handen istället för att rida till det, tillslut är hela kroppen passiv och jag rider bara med händerna, även om det inte är fullt medvetet att jag gör det alla gånger...

2012-03-04 @ 10:04:06
URL: http://fredrikalundahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0