Min drömponny

Nu när jag letar häst, så måste jag ju faktisky börja fundera på hur jag vill att hästan ska vara.
Jag kan inte säga bara att "jag ska ha en Yankee", jag måste ju faktiskt sätta ord på det så jag verkligen vet vad jag söker.

Hur den ser ut, är absolut inget jag bryr mig om, men om den skulle vara skäck eller speciellt tecknad skulle jag inte direkt klaga, haha. Men nog om det. Det enda jag vet är att det inte för vara ett sto, eller en som är äldre än 12. Alltså inte äldre än 00:a.

I hanteringen får den gärna vara mer åt det lilla hårda hållet, än lite pjåkig och feg. Den ska absolut inte elak, men den får vara lite självsäker osv.

Och, i ridningen .. Det ska kännas "wow, fan vad kul, nu jävlar jobbar vi!" när man sitter upp. Det ska inte vara någon tjurig jäkel som inte vill arbeta. Den ska vara possitiv och självklart då arbetsvillig.
Den ska vara lätt att sätta ihop så att den inte blir lång. Visserligen kan man jobba bort det, men är de naturligt långa är det sjukt svårt att jobba bort det.
Lydiga för skänkeln och inte smita undan, det är ganska högt prioriterat. En häst som inte fungerar på skänkeln och smiter undan skänkeln brutalt är inte alls så roligt.
Sen en sak som Sara har sagt, som jag faktiskt måste hålla med om. Jag har inte tänkt på det innan, men när jag red Yankee insåg jag hur sjukt bra och skönt det är med en häst som verkligen tar ordentligt stöd på bettet. Mina ponnysar har aldrig varit några direkta stjärnor gällande det. Tycker det är viktigt just nu faktiskt, att min ponny hellre är åt det starka hållet så man har något att hålla i hela tiden. Självklart måste ju det här med att sätta hästen under sig med det och göra. Den får ju inte vara så stark att den bara tar tag i bettet och springer.

Aa,ett jävla drömtänkande kan man nog tycka, men jag skulle nog vara glad om den hade i alla fall hälften av detta.
Ponnyn som jag ska köpa, ska i alla fall vara den grymmaste jag kan hitta så jag verkligen kan ta vara på mina sista ponnyår!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0