Bett

Eftersom jag inte har något bättre att skriva om så tänkte jag berätta vad jag tänker om bett.
I största allmänhet så brukar jag alltid sträva efter ett tvådelat tränsbett. Någon väldigt stark anledning till det här har jag inte, utom möjligen att jag tycker att de flesta hästar blir väldigt stadiga och enkla i munnen med ett sånt och eftersom att Ted säger att det är bra ;)
 
Sen så är det ju inte alltid det är så enkelt.
Jag brukar variera mig mycket bland olika bett, prova nya då och då och hela tiden växla för att hitta ett bett som funkar till olika situationer.
Yankee tex går väldigt bra på ett tvådelat tränsbett i markarbete och hoppning, men på tävling blir han lite starkare och stummare i munnen och då brukar ett tredelat funka bra. I bland så blir han lite för mjuk i munnen på träning när han är ordentligt genomriden, så då har jag provat ett rakt gummibett och ett tejpat Nova som har funkat helt okej.
 
 
Kerrie är jättefin på hackamore när man rider ut, men när jag trimmar så är ett tvådelat tränsbett allra bäst. Vad gäller hoppningen så har hon blivit lite för försiktig i munnen, så att jag funderar på att testa ett tejpat Nova på henne med.
Anledningen till att jag tejpar Novabettet är därför att mina hästar är experter på att gnaga sönder gummit. Ett ridpass och det blev märken i bettet, så jag blev paranoid och tejpade rubbet ;)
 
 
 
Det är väl i princip de bett jag brukar använda mig av. Sen är latextejp värt guld, det är super! Finns att köpa på Charlies för er som undrar.
Men sen är jag absolut ingen bettexpert, jag brukar bara prova mig fram och se vad som passar till varje häst. Det är nog det säkraste sättet, även om det tar lite tid att hitta det perfekta bettet för varje situation.
Sen tycker jag att man alltid ska tänka på vad man egentligen vill ha i handen. Vill du ha hästen mjukare och lättare, vill du ha mer att hålla i, vill du att den ska backa av mer, vill du ha den mer känslig?
Då har man något att utgå i från och kan välja bett på så sätt.
 
Vad brukar ni rida på för bett?
 
 

Kommentarer
Postat av: olivia jonzon :))

jag har alltid haft tvådelat bett på calle, men sen kollade dom tänderna på honom och dom andra hästarna för någon vecka sen. Tydligen viker sig tvådelade bett så att tänderna slipas ner, på en av hästarna var vissa tänder aldeles nerslipade eftersom han bara har ridits på tvådelat i hela sitt liv. Och veterinären sa att tredelade bett lägger sig mycket bättre i munnen och rekommenderade det framför tvådelat, och det är knapt någon skilnad på betten (enligt mig), så det rekommenderas!! ;)bara ett tips! :)

2012-06-25 @ 00:51:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0