Varför rider man hästarna på tygeln?

Haha, det här kommer låta så sjukt jävla dumt men jaja ;)
Jag kom inte på förrän i går att det faktiskt går himla bra att bara låta hästarna sköta hindren själva. Jag red nämligen en bombana och ville prova en teori jag haft ett tag, om det faktiskt gick att bara hoppa på långa tyglar och i lätt sits, bara låta hästarna sköta det hela.
 
Och givetvis gick det alldeles utmärkt! Man får ju himla lite kontroll, men det är just vad jag behöver - släppa på kontrollen och faktiskt ge hästen en chans att få jobba i fred och göra sitt jobb.
Och visst, i teorin låter det ju självklart att hästen hoppar som bäst när den hoppar naturligt. Det är ju uppenbart att man egentligen borde sträva efter att komma så nära löshoppning som möjligt.
 
 
Men vad jag har funderat på är alltså detta. VARFÖR rider då inte RGB på långa tyglar och i lätt sits? VARFÖR hoppar hästarna bättre när han har dom på tygeln och stöttar dom hela vägen?
Om man nu säger att hästarna gör det bäst själva.
Så det är en fråga jag har på lager inför nästa Tedträning. Min teori är att eftersom hästen ändå inte kan hoppa helt naturligt med en 50-kilos kluns på ryggen, så kan man lika gärna påverka och hjälpa hästen att hålla balansen och spänna bågen.

Varför kan inte få ha ridning som ett ämne i skolan där man kan fråga såna här saker? Jag är ju sådär, jag måste alltid veta varför innan jag kan förstå och utföra något till 100%.
Alltså bara måste jag få ett svar på detta.
 
Någon som har någon aning?
Varför rider man alltså hästarna eftergivna på tygeln och mellan hand och skänkel när man ändå säger att hästarna gör det bäst själva? Om hästarna får välja så vill de ju rakt inte strutta runt i öppnor och slutor...
Haha, vilka funderingar man har alltså!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maja Merin

Bra fråga!

2012-07-10 @ 13:21:22
URL: http://migochmitt.devote.se
Postat av: kerstin falk

Vad jag fattar det som är det så här I DRESSYREN:
Naturligt så är hästen byggd för att gå som den vill. Men när vi sätter oss på dem så ändras vikten om. Så för att då inte slita på frambenen måste den bära upp sig på ett helt annat sätt. vi måste kompensera upp oss med att rida dem i form.

Till hoppningen så Kanske det är samma sak här. När hästen bara har sig själv att tänka på så vet den bäst själv. Men med ryttare måste vi hjälpa till och väga av och ge stöd. Vi förändrar ju också språnget när vi sitter på. Sedan så vill vi ju att hästarna ska hoppa på spänst och styrka inte fart och de kan ju inte ha bakbenen bakom sig om det ska trycka av.

Svar: Det lät himla bra tycker jag!
Anna Staaf & Sara Borg Bromee

2012-07-10 @ 21:04:46
URL: http://ksf.blogg.se/
Postat av: jossan

Jag är helt klart inne på din linje. Det är förmodligen för att när det sitter en människa på så är inte hästen lika "självbalanserad" och kontrollerad som när den hoppar ensamen. Sen är ju frågan hur lätt det skulle bli att styra med hellånga tyglar och total eftergift i de klasserna.

2012-07-12 @ 19:18:47
URL: http://minfux.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0