Munsboro Nicholson

Det var i måndags, 2 Juli.
Vi hade provridit en ponny i Upplands Väsby, då vi kom på att vi skulle åka till det här stället för att bara kolla ifall de hade några ponnysar hemma.

På vinst eller förslust, lyckades vi hitta dit och vi blev väl bemötta. Hon berättade att hon hade en jättetrevlig ponny inne som var gul med prickar.  (I was like: o_O) Hon skulle bara äta så kom hon ut och visade honom.
Vi gick ut på gården och kollade på lite hästar, både i hagar och i mysiga uteboxar. Jag och mamma gick genom hela stallet och längst inne i ett mörkt hörn sticker en ponny ut huvudet. Han såg lite smårolig ut, inte så vackert huvud. Jag tittade lite närmare och såg prickarna. Jag ropade åt mamma och sa att det måste ha varit den här som  hon hade menat.

Det kom ut en tjej, hon hälsade lite snabbt, glatt och sa att det var hon som skulle sadla en ponny. Mycket riktigt, det var ponnyn vi hade sett i stallet som hon tog ut i stallgången. Han var otroligt lugn och trevlig, rörde inte en fena. Vi stod och pratade och ställde lite frågor om honom. 
När vi var ute på ridplanen så frågade tjejen mig om jag ville att hon skulle visa honom lite först, vilket jag ville. Hon började rida honom och han såg riktigt trevlig ut, men jag var inte riktigt helt övertygad.
Vi hjälptes åt och började ställa fram 4 hinder. Ett räcke, en oxer med vattenmatta, ett räcke med "mur" och en oxer. Hon började hoppa fram honom på första räcket och det såg superlätt ut, sen bara höjdes hindret och han tog varenda språng utan något problem. Hon hoppade den lilla banan och det såg så himla lekande lätt ut, tog aldrig ens i en bom.
Sen var det min tur. Jag var faktiskt inte så nervös, trots alla omständigheter. Jag satte mig i alla fall upp och började skritta för att känna av honom, han var helt otrolig att reglera. Superfin för skänkeln och ett lätt, stadigt stöd på tygeln hela tiden. Verkligen en dröm att rida! Gjorde lite volter och kände igenom honom i båda varven. Det enda var att han slog upp huvudet lite då och då, men han var inte spänd eller stressad så det är en tränesak!
Jag travade honom något varv och kände på gas och broms - helt perfekt. Fattade galopp, men han hade lite svårt att fatta rätt så jag fick hålla honom väldigt mycket i yttertygeln i fattningen. 
Sen började jag hoppa. Jag styrde på ett litetlitet räcke, kanske 60. Jag bara andades och väntade. BAM, han klippte det, kan inte förklara känslan.
Jag hoppade det några gånger och det var helt magiskt. Sen höjdes det, och samma där - lugn, fin takt och sen BAOW - över. Jag skulle sen hoppa banan på 4 hinder, och jag gör mitt vanligt misstag. Plockar in sjukt mycket innan hindret. Jag försöker att inte göra det, men mitt undermedvetna gör det, usch.
Aja, bästa ponnyn brydde sig inte alls och bara klippte varje hinder, inte ett enda touch.
Hon sa sedan att jag bara kunde slappna av i handen, för han kommer hoppa. Sen sa hon att det är exakt sån här ponny jag behöver, som ställer upp och inte bryr sig när jag gör fel. Hon förstog också att det var svårt för mig att inte hålla.
Hoppade banan några gånger, och näst sista rundan var m-a-g-i-s-k. Jag litade på honom, han litade på mig. Så vi tog varenda språng. Jag red ganska bra, jag var avslappnad i handen och lät honom ta för sig, vilket resluterade i 4 perfekta språng! Hindren låg säkert runt 90-1m, och det är otrolig känsla efter 3 år med en stopper! Jag var fan helt rörd, jävla stjärna! Helt sjukt vad man lär sig på nån halvtimme, med en häst man verkligen passar med. Oj, vilket självförtroende jag fick! 
Sen fick jag skritta av honom, nere på vallen. En jättesöt tjej följde med mig, vet dock inte vad hon hette :( Han var jättelugn och fin, inga konstigheter.
Jag var fast i alla fall, vilken jävla stjärna, gentleman och kung.
HAN är speciell.
 
Sen kan ni väl tänka er snacket på hemvägen? Lyrisk, euforisk tjej.se.

Idag, 7 Juli 2012, blev han min.
Ett nytt kapitel, döpt Munsboro Nicholson står uppslaget, men tomt. Där ska fyllas på med underbara minnen.
Tabula Rasa.
 



Åker ner till honom på Söndag, sen ska jag bo där tills i slutet på veckan då mamma & pappa hämtar oss. Om jag längtar? Nej inte så mycket. FAST JOOOO!!! Jag ska fota och filma så mycket det går, och det kommer upp här så småningom. :)

 

Kommentarer
Postat av: Sara carlsson

Sjukt snygg! Prickponnyer är finast ^^

2012-07-07 @ 07:49:06
URL: http://carlssonpataket.se
Postat av: Linda

Vad söt :)

2012-07-07 @ 08:36:24
URL: http://lindasoderholms.blogg.se
Postat av: Alice Listrup

Grattis! Men ack så ful/fin xD

2012-07-07 @ 09:14:01
URL: http://alvidaochalice.blogg.se
Postat av: Amelia

Gud va fin han är! Grattis, så roligt för dig! :)

2012-07-07 @ 09:46:56
Postat av: Linn

Grattis! :D

2012-07-07 @ 12:52:17
Postat av: Amanda

Men wow vilken häftig ponny, skithäftig färg! :D Grattis!

2012-07-07 @ 13:30:20
URL: http://klasika.blogg.se
Postat av: elin

Oj vad häftig färg, han såg väldigt fin ut!! Lycka till:)

2012-07-07 @ 18:53:20
Postat av: Stella

Sv: ja det var jag :)

2012-07-08 @ 09:45:18
URL: http://Hoppryttarnas.worfpress.com
Postat av: Stella

Sv: ja det var jag :)

2012-07-08 @ 09:45:18
URL: http://Hoppryttarnas.worfpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0