Yttertygel, outside rein, äußeren zügel

Yttertygeln är ett av våra viktigaste hjälper för att rakrikta och forma hästen runt innerskänkeln på böjt spår. När man rider rakt fram ska man ju ha ett jämnt stöd i båda tyglarna, men om vi vill böja hästen i sidan går ju inte det.
Då behöver man en yttertygel som håller in bogen och en innerskänkel som rundar hästen och får den att flytta sitt inre bakben in under sig. När hästen gör det så samlar den sig. Och vad vill vi ha när vi rider upp mot ett hinder och måste fånga upp all bjudning?
Jo, samling.

Alltså ganska bra att ha! Yttertygeln är även väldigt viktig när man ska vända upp mot ett hinder. Alla känner väl igen problemen som uppstår när man bara använder innertygeln och hästen faller ut med bogen och försvinner åt motsatt håll?
Om vi mjuknar i innertygeln, kanske till och med släpper allt stöd och har innerskänkeln som stöd istället, och håller hästen framme på yttertygeln så kan vi behålla all energi när vi vänder upp. Dessutom blir vägen mer exakt och allt går lite lättare.



Det här citatet tycker jag är väldigt bra att tänka på:

"The inside leg creates the energy and the outside rein regulates it"

Man reglerar hästen med yttertygeln helt enkelt. Utan den blir allt mest kaos och pannkaka.

Nu är det här inga nyheter precis, det är uråldriga och välbeprövade principer som funkar. Bara det att jag då inte har brytt mig om det särskilt mycket tills nu ;)
För att rida på yttertygeln är något jag verkligen måste träna på, min innerhand vill väldigt mycket men nu ska det bli ordning! Har jobbat en hel del med yttertygeln i helgen, och även de här dagarna jag har ridit efter träningen. Hästarna blir grymt fina och blir mjuka som smör i innersidorna :)

Så yttertygeln ska det absolut jobbas mer med!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0