Yankee är back in business!

Yankee är tillbaka, lika grym som alltid ;)

Red Yankee för första gången på 3 veckor i dag, det var riktigt roligt vill jag lova er! Eftersom han inte varit halt eller stått på box så behövde jag ju inte precis sätta i gång honom.
Visste ni förresten att hästar kan stå i 6 veckor utan att tappa någon muskelmassa? Dessutom kan de stå i minst 2 veckor utan att konditionen försämras.
Nu vet ni det så slipper vi ta massa diskussioner om det.

I alla fall så red jag först lite ute, travade och skrittade på rakt spår bara. Pigg häst! ;)
Sen kände jag igenom honom på planen, kändes ungefär precis som han kändes när jag ställde av honom. Han har varit lite lat och busig sen Helsingborg, och det får man ju vara med rätta ett tag, men nu börjar det bli dags att börja jobba på allvar igen!
Så jag försökte mjuka upp honom lite, få igenom båda sidorna och lite sånt arbete. Han har varit lite stel i högersidan, så jag red verkligen loss honom och han gick så fint på yttertygeln sen så :D


Alltid lika positiv och kärleksfull.. ;)

Tog och provade det vi gjorde på Tedträningen i markarbetet, mycket rakriktning och att rida honom med innerskänkeln mot ytterygeln. Kan berätta lite närmare om hur man rider loss en häst sen, eller i alla fall så som jag uppfattar det ;)
Provade någon galopp i varje varv men han kändes lite ringrostig och det var ganska mycket snö på planen så det projektet lade jag ner. Jobbade desto mer i skritten och traven, där han till slut kändes riktigt bra!

Roligt att komma i gång med älsklingen igen, och jag tror nästan Yankee tyckte det var ännu roligare ;)




Kommentarer
Postat av: amanda

det där om att hästar kan stå i 6 veckor utan att tappa någon muskelmassa och 2 veckor utan att minska konditionen visste jag faktiskt inte!:)Det är ju vissa många som alldrig vågar låta sin a hästar vila och det är så himla fel mot hästen. Bra att du tog upp det!:)

2012-01-09 @ 10:52:45
URL: http://www.teamshowjump.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0