Träningsdagar för Nina

Måste ju skriva en utvärdering om träningsdagarma vi hade, fredag och lördag. En del av er minns kanske att jag skrev att vi var i väldigt bra form och vet ni ? Det är vi tydligen.
Hon var väldigt avslappnad i alla övningar och första dagen var mest fokuserad och uppbygd på lydnad och markarbete. Vi gjorde skänkelvikNing på tolv, övergångar osv. Kände redan i galoppen att hon var böjbar, framåt och arbetsvillig.
När vi började hoppa var hon väldigt fin men blev lite död i en liten kombination eftersom hon är så försiktig och rädd för att komma fel, sen ni kan se på filmen har under. Jag är glad eftersom detta inte var en av hennes stopp som är ren tjurhet och lathet. Isåfall skulle hon aldrig ha hoppat det första ens.

Andra dagen var det mer hoppning. Åttvolter, volter och brutna linjer men samma koncept som dagen innan att hästen skulle vara mjuk och lydig. Hon gick stelare än dagen innan och var inte lika lyhörd men hon gjorde det krav!
Bara några stopp som jag får dra på mig själv, eftersom hon inte tjurade ihop sig alls. Så länge jag är mjuk i handen och en stadig och hjälpande sits så hoppar hon. Vattnet blev avklarat utan problem, vilket kom som en oväntad överraskning för både mig, Nina och alla andra där. I åttvolten blev det några stopp pga min dåliga hand eller dålig väg.
I slutet när vi skulle hoppa oxern med vattenmattan som låg på 90 ungefär, så kom vi på i ganska bra tempo. Jag kände att hon kom sjukt fel så jag lutade mig lite tillbaka (annars flyger jag, om hon stannar för att hon är osäker) bara det att precis i den sekund jag tar tillbaka så hoppade hon och kraschade rätt in i hindret, la sig ner på knä och gjorde nåt knas med bakbenen. När hon ska ställa sig upp så satte hon frambenet på en bom och la sig ner igen. Sen ställde hon sig och hoppade iväg liksom .. Tog om och hon hoppade den lilla sötisen :) /Anna Är sjukt nöjd över helgen och jag hoppas att det fortsätter lika bra !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0