Tedträningen

Nu är vi då tillbaka från helgens träningar, och jag är riktigt nöjd! :)
Det var en ganska lugn träning, inte så många grupper och Ted var ovanligt tyst och behaglig ;) 
I alla fall så hoppade vi bana båda dagarna, några linjer och så men vi repeterade mest sånt vi gjort tidigare. Markarbetet fick vi en liten genomgång i, bra att han leder in en på rätt spår igen nu efter vintervilan.


Vanessa
Det var ju första gången jag hoppade henne, bortsett från ett par språng på planen. Och det var bättre än jag väntat mig!
Hon kom i från det där med att gå i väg på hindrena väldigt fort, på vissa distanser blev hon lite osäker men hon klarade det utmärkt.
Det största problemet var att hon inte bjuder fram till bettet och har ett ärligt stöd. Man har inget i handen, har inegn aning om vart man har pållen och man kan hamna både över, under och ovanpå hindret. Så första dagen blev det väldigt mycket sänkt rygg och noll ärlig bjudning i anridningarna, som då självklart påverkar sprången.
Så det blev rätt spända språng i går.


Typ så här, inget stöd whatsoever.

I dag satte jag mer galopp och säkerställde bjudningen innan jag red på hindret. Då fick jag mer i handen och hade något att rida i från.
Alltså blev hon mer avspänd. Hon blev ganska trött i slutet, så då börjar hon backa av igen men det kommer med tiden. Det är i alla fall ett gott tecken att hon inte flashar lika mycket andra dagen, då börjar hon i alla fall slappna av lite mer även om språngkurvan är långt i från bra än så länge.
Hon måste först lära sig att gå fram innan hon kan lära sig att spänna bågen!

Jag klantade mig däremot stort på en oxer, då hon inte fattade vinken och trodde vi skulle svänga höger, men jag red på ändå och hon kom cpfel och krashade.
Sen blev hon rejält uppskrämd och stannade ett antal gånger på oxern. Jag är ändå nöjd att jag skötte mig så bra när problemet hade kommit upp, jag klappade och lugnade henne, red på lugnt igen som om inget hade hänt utan att ändra en massa. Inget gormande och börja jaga hästen över hindret.
Så till slut kom hon över det och det var inga problem efter det.

Film:



De första sprången är från igår, ser ni bakbenen? Aa, hon var nog lite taggad ;)
Banan är 1m.

Kerrie

Har skött sig exemplariskt! Inte ett enda stopp på hela helgen.
Första dagen så var hon så in i helvete jävla stark och bara drog runt banan. Blev några alldeles för stora språng, och halvhalt fanns inte ens på kartan. Men hästen var inte i en bom ;)
I dag så var hon helt enkelt grym. Hade taggat ner sig lite och var riktigt fin i markarbetet, lyssnade på mig och när vi började hoppa höll jag i hop henne mer. Blev bättre språng och mer rytm på banan, som vi hoppade på 90.

Film har jag inte hunnit fixa, men jag gör det i morgon! :)

Nästa Tedträning är om inte mindre än 3 veckor, och då är det ponixarna som ska följa med. Undra om Mulle är färdig för det, men det är ju trots allt Ted och han fixar det mesta ;)





Kommentarer
Postat av: Amelia

Det kommer säkert bli super med Vanessa sen när ni lär känna varandra^^ Du rider ju jättebra så :)

2012-01-09 @ 11:32:13
URL: http://varmbloden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0