Svenska uttryck?

Är det bara jag som tycker att vara svenska riduttryck är så sjukt missvisande?
Om vi tar ett par exempel. De är helt enkelt gjorda för att misstolkas.

På svenska: Mjukna i handen. Vad tänker man då? Jo, lätta på handen. I alla fall jag.
På engelska: Relax your hands. Vad tänker man då? Slappna av i händerna, men utan att lätta på tygeln. Det rätta in my opinion.

På svenska: Titta på hindret. Haha, det sämsta uttrycket av dom alla. Ingen tränare vill väl att man ska titta på hindret? Dit man tittar hamnar man ju, och tittar man ner på hindret så hamnar man ofta inte där man ska ;)
På engelska: Look to the fence. Jag tycker i alla fall att det är mer tydligt. Då tittar man MOT hindret, inte PÅ hindret. Man kan också tolka det som att se vägen mot hindret, istället för att se hindret.

På svenska: Öppna. Okej, nu om man förlänger det här uttrycket så blir det ju "öppna volten" vilket är lite mer logiskt men jag tycker ändå att det engelska uttrycket är tydligare och mer beskrivande.
På engelska: Shoulder in. Otroligt mycket enklare att förstå! Och på franska heter det helt enkelt bara "placera hästen" vilket också är bra. Jag har i alla tider överdrivit öppnor och tvärat för mycket, men med de utländska uttrycken hade det nog förhindrat många missförstånd.



Vad tycker ni? Kommer ni på några fler svenska uttryck som är lite konstiga?
Jag har i alla fall lagt märke till det ett tag, dessutom har Ted pratat om att svenska uttrycken är så dåliga. Han brukar snacka både tyska, franska och engelska då och då ;)





Kommentarer
Postat av: Louise

Låter logiskt :)

2012-01-10 @ 13:24:53
URL: http://bensprattlarna.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag skulle lära, en väldigt ung tjej iofs, att köra häst och vagn. I en sväng sa jag "släpp efter..." och hon släppte tömmen helt. Haha. Man tänker inte på hur konstiga uttrycken är när man är vana vid dem.

2012-01-10 @ 13:26:05
URL: http://hippson.se/frmln/riddagbok
Postat av: amanda

Så sant!;D

2012-01-10 @ 18:52:31
URL: http://www.teamshowjump.blogspot.com
Postat av: fredrika

ett annat uttryck jag tycker är konstigt är halvhalt.

Det man kan tolka av namnet är att hästen nästan ska stanna, som om det ska så långsammare och takten mattas av, medans du vill att halvhalten ska vara energisk med en kort samling då hästen trampar till lite under sig

2012-01-11 @ 20:26:01
URL: http://fredrikalundahl.blogg.se/
Postat av: fredrika

ett annat uttryck jag tycker är konstigt är halvhalt.

Det man kan tolka av namnet är att hästen nästan ska stanna, som om det ska så långsammare och takten mattas av, medans du vill att halvhalten ska vara energisk med en kort samling då hästen trampar till lite under sig

2012-01-11 @ 20:26:03
URL: http://fredrikalundahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0