3 sätt för att få hästarna fina i sidorna

När jag rider vill jag ha hästarna avspända, engagerade och med ett ordentligt stöd i handen, konstigt nog! ;)
Men jag vill också ha hästarna mjuka i sidorna, eller om man ska vara rent anatomiskt korrekt - få hästen att arbeta med sina inre bakben i båda varven.

Det hästens mun gör är att visa vad hästen gör med sina bakben. Är en häst avknäppt, har inget stöd i handen och går med nosen i bringan så jobbar den inte framåt tillräckligt med sina bakben. Är hästen hård och svår att få eftergiven på bettet så jobbar den inte tillräckligt mycket under sig med sina bakben.
Så nu är vi alltså överens om att det inte är munnen du ska få att slappna av eller något sådant dumt när du vill få hästen avspänd och mjuk i sidorna.
Nu kan vi också konstatera en sak till - sitter hästen fast i höger tygel, det går kanske inte att ställa till höger, så är det höger bakben som ska flyttas och börja arbeta.


Så här ser det ut om man försöker dra loss hästen i sidorna - missnöjd ryttare och ännu mer missnöjd häst ;)

Alltså kan man ge upp sin innertygel och att sitta och dra med den. Tro mig, det hjälper inte.
Men här har ni mina tre favoritsätt när jag vill få hästarna mjuka i sidorna. Funkar inget av dom - ja, då brukar jag sitta av och gå in, för då är något riktigt på tok ;)

1. Öppnor

Har man en välriden häst så är det lätt att mjuka upp hästen om den är lite stel i en sida. Gör en öppna åt det håll hästen sitter fast i - gör hästen den korrekt så blir den automatiskt eftergiven i sidan. Enkelt va?
Kräver ju bara att man kan göra riktigt bra öppnor, hehehe...

2. Yttertygeln
Jag (med mina intesåvälridna hästar) brukar däremot behöva ta till lite mer än öppnor. Jag gör i alla fall så att jag släpper all kontakt med innertygel och rider bara på ytter. Då ställer sig hästen förmodligen vänster i höger varv och vice versa. Så småningom börjar jag använda höger skänkel och försöka lirka med höger bakben.
Går det ändå inte börjar jag leda inåt med högertygel, mycket mjukt och under korta stunder.
Då brukar det släppa!

3. Ställa hästen mot väggen (haha)
Går det ändå inte så motställer jag - rider förvänd öppna på fyra spår och bara leder in nosen i staketet, håller in bogen med yttertygel och flyttar hästen för höger skänkel. Men det görs alltså i "fel varv" - är det höger sida som ska lossas så rider du i vänster varv.
Man måste vara noga och snabb att korrigera om hästen inte flyttar sitt bakben, den här metoden är väldigt snabb och jag har inte träffat på en enda häst som det här inte funkat på.
Kom i håg är att vara mjuk och fin i händerna och inte bli spänd och försöka dra fram lösgjordheten - det är ganska lätt hänt att man blir lite stark.


Sen brukar också serpentiner, åttvolter och andra kringelikrokar göra susen! :)
Hur brukar ni göra när hästarna "sitter fast" i sidorna?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0