Hästarna i går

I går var det ridhuset som gällde, och äntligen gick det riktigt bra efter den här lite tröga hästen!

Yankee var som en Volvo idag, han är helt chockad över att få börja jobba ordentligt så han var det till att sätta på sig rullsporrarna och få lite fart på fläsket!
Mycket sura miner från hans sida men han gav sig till slut ;)
I början tränade vi mest bara att variera formen, ställningen och steglängd på en volt, mycket stretching och försökte bara få honom mjuk och fin i sidorna.

Sen fick jag ta itu lite med mina skänklar. Min vänsterskänkel hamnar alldeles för långt fram och den ligger inte intill hästen, så då fick jag verkligen koncentrera mig för att hålla den på plats. Hade aldrig tänkt på det förut, men det märktes stor skillnad när den var på rätt plats!



Vanessa gick faktiskt riktigt bra! Det var första gången jag fick henne att faktiskt sträcka ut halsen, stoppa fram nosen och ta lite stöd. Men det är väldigt känsligt - blir handen för hög så krullar hon i hop sig, är hon inte tillräckligt formad för innerskänkeln blir hon hög i nacken och spänd, går det för fort så går hon av på mitten.
Det är mycket som ska klaffa men i slutet vågade hon äntligen sträcka fram noset.
Tyvärr tror jag att det har blivit såhär genom att hon har blivit riden med snodd förut, och det är nog det sista hon behöver.
Så det Vanessa ska få nu är låga händer, galopp i skogen och noll samling. Bara rida ut i en vecka och bara rida framåt.


Så här vill vi inte ha det ;)

Men det blir nog riktigt bra med tiden!
Dessutom har jag och mamma kollat in lite tävlingar i kalendern - ser riktigt bra ut! Tur att man har lite hästar att byta emellan, annars skulle stackars Yankisen bli alldeles utkörd ;)
Första tävlingen är förmodligen Ö-vik 3/3 - men vi har funderat lite på Söderhamn också, eftersom det är både ponny och storhäst där.

Vilken blir eran första tävling?




Kommentarer
Postat av: Wilma Kullström

Övik blir första för mig med.

2012-01-11 @ 06:52:31
URL: http://wkequestrian.blogg.se/
Postat av: Wilma Kullström

Övik blir första för mig med.

2012-01-11 @ 06:52:50
URL: http://wkequestrian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0