Ett vanligt ridpass

Tänkte beskriva hur jag brukar ett lägga upp ett helt vanligt ridpass, vad jag brukar fokusera på och så.
Jag brukar lägga upp passet i 3 faser - uppvärmning, arbete och nedvärmning.
 
 
Uppvärmning
Först så skrittar jag alltid fram på långa tyglar i cirka 5 min. Sen börjar jag trava ganska tidigt, då på hängande tygel och under lättridning. Så den första kvarten av ridpasset är bara ren uppvärmning för att hästen ska bli varm i kroppen och börja få lite blodcirkulation. Men redan då kollar jag att hästen är framme för skänkeln och iinte går och drar benen efter sig ;)
Sen börjar jag med att kolla igenom hästen. Vad jag alltid börjar med är att gå igenom alla tygeltag i skritt. På tygeln, ställande, böjande, ledande, oppositionellt och "rollkur" (riktigt rund och låg). Därefter går jag igenom alla skolor, skänkelvikning och checkar att hästen vänder som den ska.
 
Därifrån fortsätter jag med att höja och sänka formen lite snabbt och avslutar den här första delen av arbetet med tempoväxlingar i skritt - samla upp och släppa fram. Sen gör jag hela proceduren i skritt och trav, men ganska mycket nedkortat och förenklat.
I bland gör jag också lite ryggningar om det känns som att det behövs.
Vid det här laget brukar hästen vara helt genomriden och behaglig att sitta på (om man har tur och har gjort allt rätt dvs ;).
 
 
Arbete
Då är det dags att sätta i gång med vad det nu är jag tänkt fokusera på just den dagen. Det kan vara galoppfattningar, övergångar, öppnor, samling, bommar - ja vad det nu är som behöver finslipas.
Det kämpar jag på med ett tag tills det fungerar bra.
 
 
Nedvärmning
Efter det klappar jag om hästen och börjar värma ner. Travar av i rund och låg form, mycket volter och ser till att inte bara ge hästen hela tygeln och låta den bli lång och tråkig. Till sist så skrittar jag hästen i 10 minuter på lång tygel.
 
 
Som ni kanske märker så lägger jag väldigt lång tid på uppvärmningen. Framförallt skrittarbete är jag himla förtjust i, att ta det i långsam takt så att man hinner förstå vad man håller på med. Men nu vill jag veta, hur brukar du lägga upp ett vanligt ridpass?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0