Dagens ridning - 6/4

I dag så blev det ett väldigt sent ridpass, tror att jag var klar i stallet tio i 12... ;)
I vilket fall som helst så var det ett väldigt nyttigt ridpass då jag fick väldigt mycket uppenbarelser och jag tror att jag vet hur jag ska rida Vanessa nu!
Jag tänkte efter en längre stund på varför hon var avknäppt, samt varför det inte gick att rida henne irländskt.
Då blev det plötsligt självklart - hon bjuder inte tillräckligt mycket framåt. Och om hon inte bjuder, vad gör man då?

Jo, rider framåt och ökar tempot. Så jag red ner på ängen och red RIKTIGT jävla fort, räcergalopperade uppför backen samtidigt som jag kände munnen hela tiden och kände efter vad som hände.
Resultatet blev ganska logiskt - hon blev starkare och starkare och jag fick mer och mer i handen.
Så sen red jag på banan lite, red på i ett ordentligt friskt tempo och korrigerade framåt varje gång hon släppte stödet.


Så här har det ju sett ut en längre tid. Hon går ju egentligen bara och bromsar, även om man kan tro att hon är väldigt "het" pga att hon är så himla om sig och kring sig.

Provade även att rida på några galoppbommar i ett lite högre tempo, det blev så himla mycket lättare för henne.
Att jag inte tänkt på att rida fram ORDENTLIGT förrän nu är ju idiotiskt. Men allt tar ju sin lilla tid! ;)
Efter 1,5 timmes funderingar och galopp på fältet så hade jag ett ordentligt stöd i handen i alla gångarter, en väldigt mycket mer aktiv häst och kände mig sjukt lättad över att jag faktiskt tror att jag vet hur jag ska göra vid det här laget.

Trevligt trevligt! Nu blir det sängen nästa och upp tidigt i morgon för att hinna rida Yankisen. Vanessa får en välförtjänt vila i ett par dagar, det blir perfekt efter den här intensiva veckan! ;)





Kommentarer
Postat av: Emma

fin blogg ni har :D

2012-04-07 @ 12:36:27
URL: http://emmaohlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0