Dagens ridning - 16/4

I dag har jag ridit alla tre hästarna - känner mig sjukt duktig ;)

Yankee
Först var det Y som fick sig ett ordentligt markarbetespass. Gjorde mycket sidförande och tempoväxlingar i början, sedan såg jag till att han verkligen dansade undan skänkeln så fort jag nuddade.
Det krävdes lite korrigeringar, men jäklar vad fin han blev sen!
Då började jag göra lite galoppombyten där jag verkligen flyttade honom undan skänkeln innan jag bytte så att ytter bakben verkligen kom i gång. Jag var noga med att inte ställa om och fortsätta flytta tills han tog galoppombytet.

Helt sjukt vad fina byten vi fick till! Riktigt luftiga och rena, och han lärde sig väldigt snabbt att byta för skänkeln.

Efter det så red jag några omgångar på två galoppbommar utlagda på vardera långsida. Jag vet inte hur jag ska förklara, men jag la dom så att det blir kort anridning på båda bommarna i vänster galopp och lång anridning på båda bommarna i höger galopp.
Funkade super och jag red honom fint fram till bommen med ett bra stöd och mycket tryck i bakkärran.
Tränade även lite vändningar där jag tänkte på innerklack mot yttertygel.

Haha, jag och Yankee hann med jäkligt mycket på det där passet men det var väldigt roligt och givande! :)



Kerrie
Lilla K håller ju på att sättas i gång efter sin vila, så det blev en 45 minuters tur med mestadels skritt och lite trav.
Jääääääkligt pigg häst ska jag säga er, hon såg spöken överallt och det blev en hel del bocksprång ;)


Vanessa
Hon var verkligen helt underbar idag!
Började med att skritta henen på långa tyglar en ganska lång stund för att få henne att spänna av. Sedan travade jag på långa tyglar ungefär lika länge, bara för att få en jämn takt och få henne att varva ner lite.
Efter det blev det galopp på fyrkantspåret i lätt sits och samma sak där, bara ett jämnt och lugnt tempo.

Jobbade henne i skritt i kanske en halvtimme, mycket sidförande och öppnor och slutor. Noga med att ha henne framme i handen hela tiden och verkligen vara mjuk och stilla i handen.
Började trava och jobbade mycket framåt. Böjde och red i ett ganska högt tempo med serpentiner, flyttade undan innerskänkeln hela tiden och försökte få henne lång och låg.

Avslutade med att jobba henne lite i galopp och över galoppbommarna. Riktigt fin där, låg och rund i formen och väldigt lugn och sansad.



Allt som allt en sjukt bra dag, hästarna har verkligen varit grymt fina och jag lärde mig ett och annat!
Så skönt när det kommer såna här "bradagar" då allt verkligen flyter på :)



Kommentarer
Postat av: elin

Kan du rita i Paint hur du la upp bommarna eller nåt? Skulle vara riktigt roligt:-D

2012-04-17 @ 10:03:03
Postat av: Danai Doverholt

Haha du låter inte som någon försäljare och vi hade faktiskt funderat på att åka dit med Tangopango OM någon vänlig själ kan bjuda på Mariekex ;) haha nej men vi kommer nog, inte helt säkert dock! :D

2012-04-20 @ 22:17:29
URL: http://doverholtdanai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0