Tips på bra tävlingsmat!

Tycker ni att hamburgare som är kladdiga och onyttiga hör hemma på tävlingsplatsen?
Ja, det tycker inte jag i alla fall. Så ganska ofta så tar jag med mig egen mat istället, som jag har lagat hemma (duktig som jag är, hihihihihihi)

Här kommer två recept, eller i alla fall tips på mat man kan slänga i hop, som är grymt goda och lätta att ta med och äta.
Man blir väldigt mycket piggare också och det är faktiskt enormt vikgit att äta ordentligt för att man ska kunna prestera bra, det gäller i alla fall för mig ;)

1. Sallad!

Sallad är fräscht, nyttigt och kan ätas kall, viklet är ett stort plus på tävlingsplatsen då det ofta är svårt att få tag i en micro.
Dessutom är det lätt att göra och man kan helt enkelt he i det man tycker är gott!

Jag brukar köra en salladsmix med olika blad (köps i påse på ICA), fetaost, stekt kycklingbröst som skärs i bitar, macadamianötter, mango skuren i bitar och sen rörs det i hop. Om man vill kan man ringla över en dressing.
Svinigt gott och nyttigt!
Men självklart är det bara att lägga i det som faller en in. Melon istället för mango, makaroner istället för kyckling osv.

Det enda som är jävligt med sallad är att det är ganska sulligt och att man kanske måste äta ganska mycket för att bli mätt, men jag tycker faktiskt att det är värt det.




2. Tortillaklämmor!

Haha, kändes som att det här var rena motsatsen mot salladen x)
Men här kan man ju faktiskt också göra precis hur man vill. De här små tortillaklmmorna går väldigt fort att göra, de tar lite plats och är väldigt enkelt att göra. Och det beror ju på vad man väljer för ingredienser som avgör hur nyttigt och mättande det är! :)

De här ingredienserna har jag använt än så länge:

Fullkornstortillabröd, mellanstora.
Tomatsås med basilika.
Riven ost.
Salami eller skinka.
Oregano som krydda.
Mozzarellaost.
Champinjoner.


Men då lägger jag ju självklart inte allt på samma pizza, haha ;)
Jag lägger helt enkelt på som jag vill ha det. Men nästa gång planerar jag att göra egen tomatsås med fullkornsbröd, lägga på grönsallad och fetaost, stekt kyckling eller älgkött, lite parmesanost och kanske slänga in lite tranbär.
Som sagt, man gör även här som man vill och stoppar i det man tycker verkar gott!


Bild norpad från ICAs hemsida, där har jag även snott idén ;)


Det bästa med de här små pizzaklämmorna, är att de går jättefort att äta och att de är väldigt mättande. Dessutom finnsd et faktiskt möjlighet att göra de riktigt nyttiga!
Om man vill så kan man göra en sallad som på bilden att äta till.
Så klart är klämmorna godast varma, men de går nog att äta kalla också. Vi får väl se i morgon helt enkelt!



Känner mig som värsta hemmafrun ju, lagar mat och fixar matlådor och allt vad det heter ;)
Men jag är lite av en hälsomupp då och då, för ibland får jag små ryck av yoga och nyttigmat och så vidare.
Jag tycker i alla fall att det är mycket bättre att ha med sig egen mat, för då är man säker att man får i sig det man vill ;)


Kommentarer
Postat av: Louise

Låter jättegott! :)

2011-09-24 @ 07:18:28
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0