(går) Dagens ridning

Som jag antydde i morse är det omöjligt att blogga på torsdagskvällar, eftersom jag kommer hem 11 från hoppträningen ;)
Men det gick väl skapligt i går!

Yankee
Typ av ridpass: Hoppträning på Wången
Syfte med ridpasset: Att få några bra språng och få honom lydig tills i morgon
Mål: Att få honom lydig och lösgjord, att han kortar och länger sig när jag vill och att han kan flytta sidledes lätt och behagligt. Jag ska fokusera på att sitta mitt över hästen och ha ett jämnt stöd i båda stigbyglarna.
Så här gick det:

Bra!
Han var lite studsig i uppvärmningen, men när vi börjad ehoppa släppte det en hel del. Jag var såååå nöjd med min ridning där i början, jag red jättemjukt och rytmiskt.
Sne började vi hoppa lite studs, galoppbommar på volt och en massa annat jobbigt enligt Yankee ;)
Gick väl bra antar jag, lite osäker på avsprångspunkten men han var glad och jättelydig!
Vi uppfyllde målen tycker jag.


Johanna Ledström har fotat!

3 saker jag gjorde bra:

* Satt mitt över, eller försökte hålla mig mitt över hästen hela tiden.

* Hade ett rätt så jämnt stöd i stigbyglarna.

* Red väldigt mjukt och koncenterat i början

1 sak jag gjorde mindre bra:

* Avståndsbedömningen var inte på topp, kan bero på flera olika saker men jag tror de största bovarna är dålig sömn och att jag inte har ridit på bommar sen i typ, juni? ;)



Mai
Typ av ridpass: Hoppträning på ÅWngen
Syfte med ridpasset: Att hon skulle vara fin och få hoppa några bra språng tills i morgon
Mål: Att hon skulle byta galopp högst 3 galoppsprång från hindret och att jag skulle fokusera på att vara konskevent och tydlig med galoppombytet.
Så här gick det:

Nja.
Hon var ganska sur och trög, mest beror det nog på att hon sätter päls. Men framförallt red jag henne inget bra. Jag har liksom nolltolerans med Mai, hon ska gå perfekt hela tiden annars är hon en kärring.
Så det var mest bar abråk och slit och jobbigt i början. Sen sa Annika åt mig att rida som om Mai var Yankee, och vips så förändrades hela hästen ;)
Blev med ens mycket rundare i formen, helt avslappnad och öronen kom fram.

Haha, kul att man är rättvis med ponnyerna! :P
I alla fall så fick vi ett par ganska fina språng i slutet, lite sådär i framåtläge men ändå helt okej.



3 saker jag gjorde bra:

* Red mjukt och rytmiskt i slutet och lät henne galoppera på

* Satt någotsånär rakt över hästen

* Försökte tänka på min ridning och varför det inte funkade som det skulle.


1 sak jag gjorde mindre bra:

* Förväntade mig att hon skulle gå perfekt från början till slut och började bråka och bli arg på henne istället för att bara flyta på.



Så, jag fick mig en rejäl läxa. Sluta särbehandla hästarna och tro att Mai är någon jäkla maskin, samt att plugga på avståndsbedömningen med en otäck mängd galoppbommar.
Jippie! :D





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0