Tillbaka! :D

Nu är jag, mama och ponnyerna hemma igen efter en helt enkelt fantastisk helg.

Yankee har hoppat klockrent hela helgen, oh shit my god vilka språng jag fick känna på i dag alltså ;)
Och Mulle, nyponnyn, funkade riktigt bra och visade sig vara otroligt fin även han.
Men jag kan dra helgen lite snabbt för er då! :)

Fredag
Vi anlände till Näset ungefär halv 8 eller något sånt och det första vi gjorde var att sadla hästarna och trimma i ridhuset.
Och min första tanke var att HUR ska det här gå?
Jag kunde ju inte ens rida hästen. Det enda jag gjorde var typ att dra i munnen och bråka. Hästen var spänd som en stålfjäder+tvärvände i full galopp runt i ridhuset med huvudet slängandes och jag hängde i tyglarna efter. Så bra kändes det.
Unni och Mai såg väldigt nöjda ut i all fall, de travade runt där och det såg riktigt bra ut, så det var ju i alla fall kul :)


Men jag var som sagt lite orolig den kvällen, jag hade inte hoppat ett språng och om han var så där när det inte ens var några hinder i vägen, hur fan ska det gå i morgon? :P



Lördag

På morgonen åkte vi faktiskt i väg till Equeen och spenderade 1,5 timme där ;)
Det blev 2 saker som jag är väldigt nöjd med, ni får se i ett separat inlägg!
Sen for vi till Näset igen och jag red då Mulle i första gruppen. Han var heeeelt annorlunda i dag, vi hade visserligen bytt bett till en pelhamstång, men jag kände att min ridning var tusen gånger bättre.
Han flöt på riktigt bra, lite smärre kommunikationsproblem men för att vara första hopppasset så var det över förväntan ;)

Någon film blev det däremot inte, mamma hade glömt trycka på play-knappen så...

Yankee var riktigt fin i dag, hoppade en bana på 95 med några hinder på 110-115. Nemas problemas hela banan runt, om man bortser från några missar från min sida.



Första språnget på filmen var från när vi hoppade upp dom och som ni ser fick han ett riktigt fint språng på 115, så då var jag lite duktig och sa att jag inte ville hoppa 125. Haha, nåt får man ju vara stolt över x)

Söndag

Sista dagen var helt enkelt awesome.
Mulle hoppade ännu bättre i dag, jag rakriktade mer och hade ett lite högre grundtempo. Fast i dag blev bettet lite väl skarpt, han hamnade lite bakom hand och blev lite för lydig. Så Ted tyckte att vi gott kunde byta till ett tränsbett och ta bort martingalen på honom.
Banan:



Blir lite kommunikationsvårigheter som sagt, men Ted tyckte det var lugnt och sansat så då var väl volterna hänt.

Och Yankee hoppade f-a-n-t-a-s-t-i-s-k-t.
Herrjävlar alltså, i omhoppningen hade han en sjuhelvets energi i galoppen, smällde av och verkligen vände runt med bakkärran.
Då var man lycklig uppe på hästryggen, för att göra en underdrift.
Banan var också riktigt bra, några få missar (haha sista i omhoppningen, oooooj liksom) då jag tappade koncentrationen lite men jag är sååå nöjd :D



Haha, som sagt, riven tar jag på mig fullt ut.

Ted tyckte att min ridning hade gått framåt något så enormt sen i somras, att jag var mycket säkrare i min teknik och att det ser väldigt säkert ut. Jag skulle jobba på exakt som jag gör och helt enkelt befästa det ännu mera.
Han tyckte även att Yankee hade blivit en helt annan häst, mycket starkare i galoppen och att jag red honom jättebra.
Något glad man blir när man får höra det av Ted :D


Jag tänkte även att ni ska få ta del av några av hans genomgångar som jag har filmat. Bland annat om halvhalter, tempoväxlingar och lite annat smått och gott ;)
Ett par övningar tänkte jag också slänga in.
Det låter väl bra? :)





Kommentarer
Postat av: Linda

Ser bra ut måste jag säga! :)

2011-10-03 @ 23:25:46
URL: http://thalinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0