Svar till Fredrika

En sak jag har tänkt på med din sits är att du oftast är nedanför mankammen med handen i språnget. Är det någon baktanke med det eller blir det typ en reflex-grej?
Med det menar jag inte att det är dåligt, absolut inte. Bara om det är någon baktanke med det..?



Åh, vad kul att du la märke till det :D
Det är en av de saker jag ha rjobabt med när det gäller sitsen. Varför?

Jo, jag får en jämn och mjuk kontakt med hästens mun i hela språnget. Jag flyttar ju aldrig handen dit, utan handen är stadig och ligger där den ligger på båda sidorna av mankammen så fort hästen är klar på hindret.
Eftersom jag aldrig flyttar handen i språnget så stör jag ju hästen minimalt och den kan verkligen komma upp med ryggen och sänka halsen.
Förut har jag lyft handen i språnget, som har gått till att ta handen mot öronen, som har gått till att ta handen bakåt i språnget, som har gått till att bli en lite stum och spänd hand. Men när Ted sa åt mig att bli mjukare och stadigare i handen så började jag slita under sommaren, och de thar verkligen gjort resultat!
Det syns så tydligt på Yankee också, han hoppar mycke tbättre och mer avspänt när handen är bra.

Så här sig min hand ut när jag porvred Yankee, och när jag hoppad ehonom för första gången hemma:


Helt okej, men om ni kollar på Yankees smungipor så följer inte handen med tillräckligt. Den är alltså spänd.
Till mitt försvar kan sägas att ponnyn hoppade som saaatan så att jag var typ in chock och hade ju aldirg ridit en sån ponny förut. SÅ jag höll i mig för glatta livet helt enkelt x)



Här har jag kastat fram överlivet och handen är inte mjuk och följsam.





Om ni nu däremot tittar på vart handen är i förhållande till munnen, så kan man dra en rak linje från bettet till min armbåge. Sitsen över hindret är stadigare (även om den är lite skev på just den ovanför), skänkeln är bättre, hästen är mer avslappnad och kan komma upp med ryggen.

Så handen är faktiskt något i min sits jag är riktigt nöjd med! :)



Kommentarer
Postat av: F

Hur skulle det vara om du bara vilade handen uppe på mankammen och följa med i hästens rörelse, som kanske är det vanligaste? Ingen kritik, bara en fråga! Bara kul att höra hur andra ryttare tänker. :)

Postat av: Louise

Jag tycker också detta är riktigt intressant. När du beskriver det låter det vettigt och bra, på vissa bilder ser det ut som att du har handen väl långt ner men det handlar nog mest om att man är ovan att se denna stilen :)

sedan du började diskutera detta har jag kollat mer noggrant på detta på tävlingar och i många fall känns det som om om ryttaren bara hade sänkt handen och inte kastat sig fram över hindren, hade det varit mycket stadigare... :)

2011-10-13 @ 18:30:45
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Team Nyrk!

Vilken tuff häst! :)

Vad är det för ras?:)

kram felicia

2011-10-23 @ 20:52:53
URL: http://teamnyrk.blogg.se/
Postat av: Matilda- pownieligan

hjälp mig att välja vilken outfit jag ska ha :)



http://pownieligan.blogg.se/2011/october/vilken-ar-snyggast.html#comment

2011-10-26 @ 09:13:54
URL: http://pownieligan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0