Sitsen

Hur viktig är sitsen för att bli en bra ryttare?



För mig är den viktig, men inte viktigast. Visst, hjälperna får bättre effekt och blir tydligare samtidigigt som man stör hästen mindre, men först och främst är det tekniken och känslan som är viktigast för mig.
Självklart så tränar jag på att förbättra min sits, men alltid i andrahand om jag har ett större problem med t.ex tekniken eller känslan.

Men vad tycker ni?
Är sitsen något avgörande för att bli en bra ryttare eller går det lika bra med en "dålig" sits?


Kommentarer
Postat av: fredrika l

sitsen är ju alltså ditt främsta vapen och precis som du säger blir allt bättre om den är bra.

Men jag kan också tycka att det inte behöver vara det absolut viktigaste, men det är klart, när sitsen börjar förstöra för hästen måste man nog tänka på att göra någonting...

En sak jag har tänkt på med din sits är att du oftast är nedanför mankammen med handen i språnget. Är det någon baktanke med det eller blir det typ en reflex-grej?

Med det menar jag inte att det är dåligt, absolut inte. Bara om det är någon baktanke med det..?

2011-10-12 @ 20:59:40
Postat av: Lovisa

Vart är Mai? Har ni sålt hon?

2011-10-12 @ 22:07:59
URL: http://lillpluto.blogg.se/
Postat av: Louise

Håller med!

Dock märker jag jättetydligt hur enkelt allting blir när man sitter rätt :)

2011-10-13 @ 12:42:21
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Sofia - TEAMBRACKE.BLOGG.SE

Jag tycker inte sitsen är det absolut viktigaste, men har man bra balans osv så får man ju bra sits automatiskt :)



SV: Jag blev lite brydd faktiskt! men det är väl bara någon fjant som är nyfiken!! :) <3

2011-10-13 @ 16:03:13
URL: http://teambracke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0