Ungponny SM, lite regler

Fredrika undrade om jag inte kunde berätta lite om reglerna och vad det är för bedömning på SM:et för ungponnyer. Och jo, det är klart jag kan!

Först av allt då så gäller det att kvala, så man måste ha gjort 3 felfria rundor i respektive klass. 5-åringarna, som Yankee är då, går LB så där krävs det 3 nollor i regional LB. 6-åringarna behöver 3 felfria LA och 7-åringarna 3 felfria Msv B.
Väl på finalen så är allt uppdelat på tre dagar.


Torsdag
Warm up, uppvärmningsklass för ungponnyerna. LC+5.
Uppvärmningsklassen är inte obligatorisk, där får man vara med om man vill visa hästen banan och få en mjukstart.

Kval 1. Går i respektive klass för 5-åringarna (LB), 6-åringarna (LA) och 7-åringarna (LA). Här gäller det att få så lite fel som möjligt så klart för att få en bra slutplacering, men alla som inte blir uteslutna och tar sig runt går vidare till kval 2, som rids på fredagen.

Fredag
Kval 2. Här rider alla ekipage som tog sig runt kval 1. Här gäller det att hamna bland de 10 bästa i sin kategori/klass, för då går man vidare till final. Om fler än 10 är felfria så är det tiden som avgör. Alltså gäller det tyvärr att rida fort också, något som jag i alla fall inte kommer att göra.

Lördag
Final. Nu avgörs allt, och fortast och med minst fel vinner. Sen sammanräknas resultaten från kval 1 och 2 såklart, så bara för att man är bäst i finalen betyder det inte att man har vunnit.


Sen kommer jag inte att tänka på så mycket fler regler eller så. Men jag kan ju bara säga att jag tycker det är sjukt dåligt att man har tidshoppning på 5-åringarna - de ska man väl absolut inte rida fort på, de ska ju bara få bra erfarenheter. Jag tänker i alla fall inte rida för att få en snabb tid, jag är jättenöjd om Yankee funkar hyfsat och inte lackar ur totalt när han får syn på alla flashiga hinder ;)




Det ska bli något kul i alla fall! :D
Ni får heja på oss norrlänningar nu, vi har ju Hilda och Moonisen i 6-års och Saga, Rebecca, Isabella, Annie och Filippa i MHPC-finalen. Någon av oss borde ju kunna ta en placering, eller hur? :P


Kommentarer
Postat av: fredrika

tack för bra svar ;)

nu måste jag vara ännu mer jobbig och fråga om vad det är för stigbygel du har på bilden? det ser ut som den har dubbla metallbågar om du förstår vad jag menar?

2011-11-08 @ 18:36:01
Postat av: marre

sjukt häftig ponny du har! :D

2011-11-13 @ 12:22:07
URL: http://dressyrponnie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0