Tråkigt, stelt och nopprigt läder?

Mitt Hööksträns har på den senaste tiden varit jätteful. Kan ju kanske bero på att jag är så bra på att smörja .. Hehe ;)
Men vilket fall, så brukar jag väldigt ofta använda Ekol Olja till mitt läder. Lätt att bara smörja på också är det bara att torka bort överflödigt.
Visst, det kan bli  lite väl kladdigt (eller typ blött) och jobbigt men det är helt värt det.
Min sadel mår jättebra av Ekolen i alla fall, den blir jättefräsch.
Kostar ca 40:-, stooor flaska.
Till saken nu!
Det står att man inte ska överdriva mängden, men jag trotsade flaskans ord och hällde upp ca. ½ cm i en "glasslåda" (tom såklart ..)
Tog isär tränset och doppade alla delarna i oljan, och hängde upp de så att de fick dropptorka.
Gjorde det två gånger och nu är tränset som nytt!
Lädret är jätteglansigt och noppret är nästan helt borta. Bäst av allt är ju att det blev sjukt mjukt!
Dock ska man nog inte göra detta alltför ofta då oljan sägs slita på sömmarna, men inget jag upplevt i alla fall.
Prova detta, säger jag bara! :)

Kommentarer
Postat av: Louise

Det kan vara asbra men det kan vara lurigt med...

Jag har inte kommit på något bra system ännu, hur jag ska göra för att förhindra det för det blir väldigt lätt att mina träns töjer sig, och då självklart ojämt så att t.ex. ena sidostycket är längre än det andra >.<



Har du varit med om det någon gång?

2011-11-09 @ 07:59:12
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0