Klippa hästen

Hur brukar ni klippa era hästar på vintern?

Själv så klipper jag i princip hela hästen. Jag tror vi brukar lämna "framsidan" av huvudet, så att det blir en kant precis där man han sidstycket på tränset. Det tycker jag i alla fall är både snyggast och lättast.
Det verkar så krångligt att klippa runt ögonen och sen att hålla på med en klippmaskin på insidan av öronen känns lite småtaskigt :P


Så hur brukar ni klippa?
Hela hästen, allt utom huvudet, allt utom huvudet och benen, halvklippning eller kanske ni inte klipper överhuvudtaget?
Tell me about it!


Kommentarer
Postat av: Alina

när någon kan hjälpa mig blir det hela hästen , huvud och ben och öron . när jag klipper så blir det allt utom huvud , vågar inte stå och fixa i ansiktet med maskinen haha !

2011-11-08 @ 16:01:26
URL: http://nattstad.se/alinaosterstrom
Postat av: fredrika

Jag brukar klippa halvklippning på ett ungefär, då det känns bra att hästen har kvar pälsen på hela ryggen, så den inte fryser.

Förut brukade du göra "månadens övning", kan du inte göra det igen?

Kan du inte också berätta lite om unghäst-sm, om vad det är för regler och bedömning osv? :-)

2011-11-08 @ 16:50:05
Postat av: Linda

klipper allt förutom benen och huvudet:)

2011-11-08 @ 18:13:28
URL: http://cassechuck.blogg.se/
Postat av: Lovis

Jag brukar klippa hela kroppen och halva benen. Jag lämnar hela huvudet så det blir en kant längs med ganasherna. :)

2011-11-08 @ 20:06:23
URL: http://lovisakerstroms.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Klipper aldrig mina hästar då jag aldrig haft problem med att dem blivit långhåriga, alltid haft sommarpäls på dem trots 20 minus :) Men har aldrig haft emot folk som klipper sina hästar, bara det att man själv inte behövs. Varför klipper du hästen? :)

2011-11-08 @ 21:38:19
Postat av: Louise

Endel helklipper ju sina hästar för att de tycker det är snyggt, men det tycker jag är så fel. Hästen har ju pälsen av en anledning och det är inte schysst att den ska vara så beroende av täcken. Det är få hästar i Sverige som behöver helklippas.

Men jag är inte emot att klippa över huvud taget. Har själv klippt mina hästar, på halsen och snett ner mot skapet och med det kan de lätt gå utan täcke i alla väder.



Tycker det är fjantigt att många ponnyryttare helklipper sina ponnyer, för som sagt är det få som är på den nivån att det behövs :)



Att klippa hästen är varken fult eller snyggt, det ska vara funktionellt!



nu har jag fått skriva av mig ;)

2011-11-09 @ 07:53:40
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0