Att ha hästen rak

Är det något jag lärt mig på Irland är det hur otroligt viktigt det är att hålla hästen rak på hindren. Jag har inte tänkt på det förrän nu, men jag brukar nästan ALDRIG ha hästarna rak på hindret. Det blir bara en innertygel som fastnar, och en svag yttersida, och vips så är hästen förböjd och hoppar med bogarna åt fanders. Självklart inte medvetet, men jag har aldrig riktigt fått känna hur man håller hästen rak.
Så jag har lärt mig nu att rida med innerskänkel mot yttertygel och att göra raka fyrkantiga hörn. Låter ju barnsligt enkelt, men det är faktiskt svårare än vad man tror, i alla fall för mig.





I och för sig är det väl rätt logiskt att hästen hoppar bättre när den är rak. Då kan den ju använda bakbenen på ett naturligt sätt, då kan den trycka i från jämnt med båda bakbenen och först då kan den väl egentligen använda hela sin kapacitet.
En sak som jag också fick förklarat för mig är att man ska försöka hålla all ridning så nära hästens natur som möjligt. Målet med hoppningen är att kunna störa hästen så lite som det bara går och låta hästen hoppa som den gör när den löshoppar. Återigen låter det självklart, men speciellt vi svenskar krånglar till det för både oss själva och hästen genom att göra det svårare än vad det egentligen är.

På Irland är det helt enkelt mer på hästarnas nivå.

Keep it simple, square corners and ride with leg to the hand.
Det är väl ungefär det som jag lärde mig ;)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vart i Irland va du?

2011-11-08 @ 20:01:19
Postat av: Louise

Ja man har en tendens att krångla till saker ;) När man får lära sig sådana saker låter de så uppenbart men det är inte helt lätt :P

Älskar när man får sådana aha-upplevelser ^^

2011-11-09 @ 07:46:50
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0