Busridning/skogsfläng



Tar nu upp ett ämne som brukar vara väldigt känsligt. Nämligen det här med att flängrida, eller ut och busa i skogen.
Kan ju börja med att säga att jag tycker det är SUPER. Så långe som det är gjort med ansvar, att man rider hästen i balans även om man är ute och hoppar över pinnar i skogen, och att man inte hålle rpå för länge och för ofta.
Själv har jag varit flitig på det här med att var aute i timmar och hoppa över stockar i skogen, vilket ofta har resulterat i svullna ben och trött häst.

Då lär man ju sig läxan att hästen blir halt och öm av busridningen. Men som med allt, beror det ju på i vilken dos busridningen blir!

Nu när jag är äldre så gör jag det sällan, högst en gång i månaden, då jag rider ut i skogen, alltså bort från stigarna och vägarna.
Då rider jag runt bland träden, och hoppar över det mesta.
Hästarna tycker det är grymt kul, och blir väldigt kvicka och glada av det. Dessutom lär de sig att svänga snabbt och undvika grenar och att hoppa över det mesta.
De uppstår ju också problem de måste lösa, till exempel livsfarliga bäckar och krångliga snår.
Jag tror i alla fall att i rätt mängd så stärker det hästarna, både till psyket och kroppen.
Sen finns det dom som är väldigt väldigt rädda om hästarna och inte vågar sig ut och flänga runt i skogen, men sån är inte jag alltså.
Man ska såklart vara rädd om hästen och använda benskydd och sunt förnuft, men det bör inte gå till överdrift.

"Horses need to live, they need to feel that the door in front of them is open"

- Michel Robert, The secrets and method of a great champion




Kommentarer
Postat av: Louise

Jag håller med! Jag har också alltid varit ute mycket och busat i skogen, men ALDRIG utan kontroll. Just nu blir det inte så ofta eftersom Bompa inte är så bra på att svänga så det har varit VÄLDIGT nära att vi krockat med träd, flera gånger ;) Men jag rider ut flera gånger i veckan och låter det vara fritt och kul :) Jag försöker också busa till det på ridbanan. Han blir lätt väldigt passiv så om han någon gång ökar på eller bockar så blir jag bara glad ^^



Intresseklubben antecknar :)

2011-05-07 @ 08:03:10
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0