Bedömning

Om jag skulle få bedöma Yankee på 4-års kvalitetstest säger vi, eller ja som han är nu, skulle det nog se ut såhär:


Exteriör
Benställning: 8
Kraftiga raka ben med fina linjer.

Överlinje: 6
Något överbyggd, liten manke. Tendens till att vara byggd i nerförsbacke.
Behöver muskla på sig i ryggen!


Halsansättning: 7
Ganska låg halsansättning men en välmusklad och fin hals. Bogbladen är typiskt liggande.

Huvud: 7
Huvudet är något stort.

Typ: 6
Kraftig typ som påminner om draghästtyp. Annars en fin och stadig ponny!




Gångarter
Skritt: 7
Vägvinnande och energisk skritt, men tyvärr trippar han i väg i bland.

Trav: 8
Stor och taktmässig trav där han går i en stadig form. Tendens till att bli en aning framtung när ryttaren sänker handen.

Galopp: 8
Rytmisk och självbärig galopp där han går i egen balans. Även här går han i en stadig form.


Hoppning under ryttare

Temperament hoppning: 10
Iskallt temperament där han snabbt analyserar sitautionen och utgår från det. Lugn och beräknande mot hindret. Avspänd och framåt över hindret, bjuder och kommer till normala avstånd. Bra självförtroende!

Teknik hoppning: 8
Runda, stora språng med mycket power. Jobbar med ryggen över hindret med manken som högsta punkt. Öppnar upp bakbenen och har en mycket bra bakbensteknik. Kvick och snabb upp i luften med snabba framben.


Så jag tror helt enkelt att det skulle bli diplom i hoppning och inte sådär lysande på typen. Men, kom i håg att jag inte kan så mycket om de här med unghästbedömningar, så jag har med all säkerhet glömt några bedömningspunkter.
Sen får inte Yankee vara med på unghästbedömningar heller, eftersom han inte är en renrasig och svenskregistrerad ras.

Kul att jag tog den hoppbild där jag typ håller på att ramla av? Mobba inte sitsen i alla fall, han tyckte att jackan på hindret var läskigt så då tog han ett JÄTTE språng.



Kommentarer
Postat av: Ebba Aronsson

Sv: ojoj vi har ungefär 35 mil hahah :)

2011-05-08 @ 18:03:17
URL: http://chooseebba.devote.se
Postat av: Daniela

Aww, så söt ponny :D

2011-05-09 @ 16:03:25
URL: http://powerpony.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0