Mina erfarenheter av bett.

Känner att jag vill skriva lite om bett, och lite olika erfarenheter av bett.
På min B-ponny som var otroligt stark, och drog upp huvudet hela tiden, använde jag ett tredelat pessoa. Jag hade  oftast på det första hålet, men i värsta fall på det nedersta.
Detta bett har jag valt att inte använda på Pärlan, då det är alldeles för skarpt på henne. Hon gillar ju inte ens sitt vanliga guldiga tvådelade.
När vi fick hem Pärlan hade hon detta guldiga tvådelade. Jag red på det ett bra tag, men det funkgerade inte i hoppningen så vi köpte ett tvådelat pessoa med gummi och en ring.
Jag vet att så jättemånga är emot pessoa, men jag tycker det är upp till en.
Antingen funkar det eller inte. Man hatar det eller gillar det.
För mig har det funkat. Jag vet inte om jag ska säga att jag gillar det, men det har hjälpt mig och Pärlan har inte visat på något sätt att hon inte gillar det. (Hon gapar som en galning när man kommer mot henne med tränset. Alla gånger, antar det ör possitivt.)
När jag skulle dressyrtävla kunde jag ju inte rida på pessoat och hon gick inte bra på det guldiga, så vi köpte ett vanligt tvådelat med plast på.
Jag gillar det jättemycket, och Pärlan med. Har använt det som allmänt dagsridningsbett, men pessoat har använts vid hoppning och uteritt.
Det var bara någon dag sedan jag red på pessoat och hoppade lite, då jag tänkte om lite, fick en liten tankeställare.
Pessoat funnkade inget bra, inte längre.
Hon blir allmänt lång i galoppen, både före och efterhindret och jag får verkligen inte upp henne, är så i både trav och galopp.
Nu har jag provat att rida på ett rekt Pelham med plast och delta.
Fungerar hur bra som helst. Hela hästen blir lydig och får jättebra bjudning på hindren.
Om du har samma problem som mig, så rekomenderar jag verkligen detta bett!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0