Varför Ted är så bra

En läsare undrade om varför jag tyckte Ted var så bra, och det ska ni få höära nu.
Först av allt är det för att han är bäst.
Men sen då:

1. Den saken som jag tycker är allra allra bäst är att han lär en att ta ansvar. Ta ansvar för sina val, sin häst och sin ridning.
Väljer man en höjd så hoppar man den höjden och man kan sen inte komma lipande för att det gick så dåligt och tycka att det var dumt av Ted att säga att man ska ta om det igen och igen. Man får själv ta ansvar för att man valde en för hög höjd.
Man kan aldrig skylla i från sig på en Tedträning, då stoppar han en direkt. Det är ALDRIG hästens fel.

2. Han kan så mycket. Ted kan verkligen mycket.
Han har utbildat massor av ekipage till Svår hoppning, bla Angelica Augustsson, Maria Bäckström och massa andra. Han har själv ridit Svår hoppning och världscupen och han vet verkligen vad det är som krävs för att bli bra.
Sen är han väldigt duktig på att förklara saker så att man förstår, samtidigt som han visar med kroppen hur till exempel hästen rör sig under samling.
Frågar man något, vad som helst, så får man ett svar.

3. Ted är väldigt mångsidig. Varje helgkurs har en fokus, något som man tränar på hela helgen och ska försöka lära sig. Vissa helegr är fokusen på att hästen svarar på hjälperna och är lösgjord, vissa ska man träna på sin anridningsteknik, vissa tränar man på handen.
Han får allting vi gör på träning att låta självklart. Som om det inte kunde vara på något annat sätt.

Till exempel låter det för mig HELT VANSINNINGT att man ska släppa kontakten med bettet över hindret, att man ska ge eftergift.
Nu tror ni att jag sitter och drar hästarna i munnen, men nej. Kolla på RGB och Marcus EHning, vart har de handen? Släpper de nånsin kontakten med bettet i språnget?
Nej, de ger ingen så kallad eftergift.
Just såna saker kan han diskutera.

Men framförallt så kan Ted hästar. Han förstår dom och sätter aldrig hästarna i skiten.
För de som tränar regelbundet för Ted tror jag att han blir lite som en profet. Teds vilja är ens lag.
Ungefär så. Säger Ted att man ska korta tyglarna så gör man det och länger inte tyglarna förrän han säger det.

Förstår ni hur jag menar då? ;)



Man kommer aldrig hem helt missnöjd från en Tedträning. Får man inget beröm så blir man bara taggad att kämpa ÄNNU mer, att rida ÄNNU bättre tills man får det där perfekt.
Ted strör inte beröm runt sig och säger att någonting är bra när det inte är det.
Tränar man för Ted så lär man sig inte bara att rida sin egen häst, utan också alla andra typer av hästar. Han lär alla som tränar för honom samma sak; att såhär vill vi ha det och såhär ska vi rida för att uppnå det.


Jag tycker att alla borde prova att rida för Ted, det ger så himla mycket mer än en någon annan tränare, eller så tycker jag i alla fall :)
Själv har jag utvecklats enormt som ryttare sen första gången jag tränade för Ted, vilket var 1 år sen.
Och har man väl börjat kan man inte sluta!



Kommentarer
Postat av: Josefine m. ridtravaren Bellie

Dom i min grupp brukar rida för Ted då han kommer till Näset, men jag har aldrig tänkt på att göra det själv. Har fått för mig att det är högre höjder som gäller, är det inte så?

2011-06-10 @ 18:58:37
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Jennie

Tack för ett väldigt bra svar! :D

2011-06-10 @ 23:02:12
Postat av: fredrika

Vad roligt att du har en tränare som du tycker om! Visst blir man mer taggad då med? Hur mkt mkt tar han per timme?

2011-06-11 @ 19:23:05
Postat av: Sara Carlsson

Åh, han hade gärna fått hålla träningar här i Kalmar ;D

Låter som att han är precis som en tränare ska vara.

2011-06-14 @ 23:48:47
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0