Ridövning

På tisdag tänkte jag ta och rida igenom den här braiga övningen med Mai, bara ett par 3 gånger för att checka av att hon lyssnar. Blir antingen bommar på marken eller upphöjda bommar, tror det blir upphöjda för att göra det lite lättare både för mig och henne.
När jag rider på bommar på marken gäller det för mig att vara totalfokuserad, annars gör jag fel, kommer fel på bommen och blir jättegrinig och blir på dåligt humör (haha, så fort något inte går lika bra som jag har tänkt mig blir jag lite smått irriterad).

Alltså, upphöjda bommar it is. För att göra det extremt enkelt för mig skulle jag lägga upp dom till riktiga hinder, men så lata är vi väl inte?

Haha, skojar bara. Det är bara det att det blri så fruktansvärt enkelt att rida på hinder när man har ridit på bommar ett tag (förutsatt att man har kommit rätt på 90 % av bommarna).
Därför tränar jag extra mycket på bommar just nu, för att bygga upp mitt system och för att lättare känna vad jag gör för fel och när jag gör det.
Man känner ju direkt när man har gjort något fel på en bom, eftersom hästarna inte hjälper till och taxerar. Superbra att öva på! Det roliga är att det verkligen märks skillnad när man har ridit på bommar.

Här är övningen, som även är Malin Baryards favoritövning :)

Haha, önskar att jag kunde göra det lite snyggare men jag kände att det blev för jobbigt.

I alla fall, så tror jag att jag ändrar avståndet till 12 m eftersom våran lilla ridplan är ynka 15x36, haha.

Men ni ser, man kan ju variera vägen över hindrena i det öändliga. Man kan hoppa hela långsidan, man kan hoppa snehindret-mittenhindret-snehindret, man kan hoppa snehindret-mittenhindret-sista på långsidanhindret.
Ojoj, undrar om ni förstår vad jag menar.

Men man kan alltså rida på alla möjliga vis.
Helst på bommar för bästa effekt, tycker jag då!



Kommentarer
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Såg dig på tävlingen igår och jag tycker du har otroligt välridna och trevliga ponnys!

2011-06-20 @ 05:52:52
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0