Hoppsadlar

Eftersom jag redan har gjort ett inlägg om dressyrsadlar tänkte jag att jag kunde fortsätta med hoppsadlar dårå!

En hoppsadel tycker jag ska vara som en förlängning av hästen, man ska inte ens känna att man sitter i sadeln utan man ska känna hästen.
Den ska vara lätt att stå i tvåpunktsits i, och ska ha tunn tunn kåpa, så att man kommer riktigt nära hästen.
Hoppsadeln får ABSOLUT inte vara klaustrofobisk, då får jag nästan ilningar :P
Helst av allt en äkta flatback med closecontact alltså. Superfint läder och snygg design är ju också ett plus ;)



Den sadeln jag tror uppfyller alla dessa krav är Butet.
Man kan ju skräddarsy den efter sig själv och få den precis som man vill!
Tyvärr är priset från 35 000 och uppåt beroende på man vill ha, men generellt en äkta lyxsadel!

En enda gång har jag ridit i en Butet, och det var på Maria Bäckströms häst Trasan. Helt underbar var sadeln (och hästen) i alla fall!
Vart hittar man den då?
HÄR finns den från 31 500 kr.




När vi ändå är inne på lyx så kan vi väl gå vidare till Bruno Delgrange sadeln.
Väldigt snygg och välgjord som ger ryttaren perfekt balans.
Finns HÄR från 30 000 kr och uppåt.

Sen har vi vanliga dödliga ponnyryttare förmodligen inga pengar att lägga på en sån här dyrgrip. då kan jag tipsa om lite andra sadlar i en lite lägre prisklass.

Första tipset är att köpa begagnat. Det är väldigt mycket dyrare att köpa nya sadlar. De sadlar jag har, Cliff Barnsby, på bilden ovan, kostar nya från 35 000 kr men begagnat kan man få tag i en för 9000.
CB sadlar passar många olika typer av hästar men ligger allra bäst på de med rak rygg.
Finns att köpa HÄR.

Har man en häst med svängd rygg kan man prova en sån här.


En Jacson Legano, som jag faktiskt har en till salu. Länk till annonsen här.
Passar som sagt hästar med svängd rygg. Kostar ca 9000 kr.

Så, det var i princip det jag hade att säga om hoppsadlar!
Vad har du för hoppsadel?



Kommentarer
Postat av: Lovisa

Butet! Älskar den!

mvh Lovisa

2011-06-25 @ 11:57:05
URL: http://iamequestrian.blogg.se/
Postat av: Alina

santa cruz celine , är som en butetsadel för fjärdedelen av pengarna ! älskar den !

2011-06-25 @ 17:50:37
URL: http://nattstad.se/alinaosterstrom

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0