Hållbarhet



Hur får man en häst hållbar?


Ja, det är väl en väldigt bra fråga.
Vad jag har lärt mig är att varierad träning är absolut viktigast, och att man fördelar delen arbete och delen vila lika.
Eftersom vila är lika viktigt för att bygga hållbarhet som arbete är så gäller det att ha en bra balans mellan de sakerna och inte överträna.

För er som inte visste det så är min moster fd. landslagstränare i distans och har åkt runt i världen på distanstävlingar i många år. Så är det någon som kan det här med hållbarhet och konditionsträning så är det hon ;)

Därför har jag tränat ganska mycket kondition i mina dar, och jag har märkt att varje år jag har varit noggrann med grundträningen på vintern så har hästarna hållt hela sommaren sen!
Men självklart är det inte bara själva ridningen som gör det. Att rida på hårt och mjukt underlag i varierande intensitet är inte det enda som bygger upp en stark häst.
Att vara noggrann med att kyla benen, massera hästen, stretcha, linda och få hästen att känna sig omhändertagen är också viktigt. Även maten spelar en väldigt stor roll, att hästen får bra grovfoder och inte för mycket kraftfoder.

Vi brukar göra en foderanalys på vårat hösilage, och då får man se vad det är för näringsämnen som saknas i grovfodret. Är det inget som saknas, behövs ju inga tillskott eller kraftfoder, eller hur?
Med ett bra grovfoder behövs inget kraftfoder, och hästarna verkar må allra bäst när de får gå och plocka med hö istället för att glupska i sig flera kilo kraftfoder.
Men vi ger ändå hästarn en liten kli och betforblandning bara för att de ska få något gott på kvällen. Det rör sig då bara om ett fåtal deciliter så. Ser man på vissa hästägare så förfäras man över den enorma mängd kraftfoder de stoppar i hästarna. Jag kan inte förstå att vissa stoppar i sina hästar 5 kg havre - VARJE DAG!
Visst, har man inte möjlighet att ge ett riktigt bra grovfoder kanske en hårt tränad häst behöver kraftfoder, men då rör det sig om något kilo, inte 5.


Såhär tycker inte jag att det skulle se ut. Jag skulle vilja ta bort hela tillskottstriangeln, istället he kraftfoder i den där lilla triangeln. Om en distanshäst i full träning klarar sig i princip med en liten liten mängd kraftfoder så ser jag inte hur en hoppponny som tävlar LA-Msv skulle behöva mer?
Kanske jag kan tänka mig att en lite lat ponny skulle behöva den där extra lilla gnistan.

Tänker man bara lite smart så kan man snart lista ut att det är inte så en häst skulle äta om den var vild.
Om du själv satt och stoppade i dig snabba kolhydrater som hamburgare, vitt bröd och godis hela dagarna så skulle du inte bygga så mycket muskler. Du skulle bli snabbt pigg för att sedan kolna av efter några timmar. Det är ju precis så det blir för hästarna!
I vilt tillstånd äter hästar i princip hela dygnet. Och inte äter dom havre då inte, nej dom äter till största delen olika grässorter.
Varför ger man då så mycket kraftfoder? Är det något slags konstig logik i det hela? NEJ!

VOFFO GÖR DI PÅ DETTE VISE?



Ska man sammanfatta det hela så tror jag att det som skiljer en hållbar och en trasig häst åt är att man lägger märke till detaljerna.
Pay attention to the details.

Det kan vara det som gör hela skillnaden!


Kommentarer
Postat av: Wilma Kullström

kan inte du fråga din moster om hon vill typ gästblogga här? skulle vara jätteintressant :D

2011-06-15 @ 09:24:32
URL: http://wilmakullstrom.blogg.se/
Postat av: Louise

Word! :D

2011-06-15 @ 19:17:53
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0