Ridövning för galoppombyten

Här är en ridövning när man ska träna galoppombyten - den har vi gjort för Ted många gånger.
Nu är det ju så att jag är fullkomligt värdelös på det, men det betyder ju inte att man ska träna på det! ;)

I alla fall går det till så här:

Man ställer upp ett litet hinder på diagonalen, väldigt lågt. Sen kommer man i samlad höger galopp och vänder upp som om man tänker hoppa det.
I stället flyttar man hästen i sluta, alltså på tre spår, ut mot spåret så att man kommer förbi hindret.

När man har hästen runt vänsterskänkeln och har passerat hindret, så för man fram vänsterskänkeln, ställer i genom åt vänster och försöker få hästen att sätta inner bakben under sig och på så sätt byta galopp.
Byter den inte, så bryter man bara av till trav och fattar galopp därifrån.

Man ska inte stressa hästen till ett byte, utan genom den här övningen lär man hästen att byta samlat och behärskat.
Alltså inte flänga runt hästen och sätta den ur balans!
När det funkar så kan man hoppa hindret, och när man landar ska man inte försöka landa i vänstergalopp, utan hoppa hindret och sen byta galopp.



Vilket konstverk va?
Såg nu att det blev lite tokigt, men jag hoppas att ni fattar!

Det blir nog den här övningen på onsdag, då jag ska trimma lite på ridplanen. Har jag tur får jag kanske till ett par byten! :)

UPDATE: I galoppslutan ska hästen vara formad för vänsterskänkeln ja, så att det blir lite som förvänd galopp! :)



Kommentarer
Postat av: Fredrika

Jag tror att jag ska prova den där övningen, men i galoppslutan, ska man då forma runt vänster skänkel så man får någon slags förvänd galopp?

2011-07-18 @ 14:20:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0