Yankee och klasser



I helgen nu på Brunflos tävlingar var det några bekanta som sa att vi borde starta LA med Yankee och alltså gå upp i klasserna.
Och det är ju klart att det är kul att starta höga klasser, men så här har jag och mamma planerat det med klasser för honom 5 år framåt. Väldigt preliminärt så klart eftersom det händer mycket på 5 år, man kanske måste gå ner i klasserna jättemycket eller så kan han skada sig. Men om ingenting speciellt skulle hända och han skulle utvecklas i normal takt, så hade vi tänkt det så här med mål!

2011
Känna in mig på Yankee och få säkra rundor i LB. Helst kvala till ungponny SM, men eftersom jag ska till Irland på finalen så blir det ingenting, men att ändå känna att man skulle kunna ha varit med om man ville.
INTE hoppa högre än 1 meter bana på tävling eller träning.

2012
Träna massor av styrka och kondition på vinterhalvåret och träna upp en stark galopp och ridbarhet på låga hinder.
Börja med LC-LB klasser på våren lite mjukt, och sen debutera LA på sensommaren. Säkra rundor i LA utan mer än 4 fel.

2013
Börja hoppa lite mer tekniskt svåra linjer på träning, träna mer markarbete och samling.
Börja med LB, starta LA på sommaren. Felfria rundor i LA och kvala till Msv B.

2014
Hoppa högre banor på 120 på träning, nu ska han vara extremt välriden och framme för hjälperna.
På våren, hoppa några LB och LA, sen när det känns svinlätt i LA debutera Msv B.
Rida några Msv B med mindre än 8 fel.

2015
Hoppa banor på 130 på träning, och kunna ridas mot hinder med massor av tryck i galoppen.
På våren, hoppa några LA och sen rida Msv B igen på sommaren. Felfria rundor i Msv B och kvala till Msv A.

Så, det var om han fortsätter vara ponny. Tänker han vara storhäst så blir det motsvarande höjder fast i storhästklasser, alltså Msv B = 120 och Msv A = 130. Men då kan det bli så att jag rider en höjd högre per klass, eftersom det är det tekniska som är mest svårt för honom, inte höjden. Alltså vill jag ha kvalat 140 cm 2015 om han blir storhäst.



Men som sagt, det är bara spekulationer eftersom så sjukt mycket förändras. Jag kanske inte ens har kvar honom då.
Och jag vill bara se till att jag tar det varligt med honom, han är ju trots allt bara 5 och riden i mindre än ett år. han är så sjukt fin och just nu tror han att han kan hoppa hur högt som helst - och den dagen det tänket försvinner har jag förstört honom!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0