Hur jag lägger upp ett ridpass

Kan berätta lite om hur jag lägger upp ett ridpass - alltså då jag rider på ridplanen, inte när jag rider ut.


1. Uppvärmning
Uppvärmningen är så klart jätteviktig på alla hästar, men speciellt Mai är omöjlig att rida igenom om hon inte har fått värma upp musklerna ordentligt och få trava på med näsan framme i några varv.

Jag börjar då med att skritta på långa tyglar, i cirka 10-20 min. men jag ser till att hästen verkligen skrittar - skjuter på med bakbenen och inte bara släpar benen efter sig. Dom ska jobba, även i skritten! ;)
När det är klart så sätter jag i gång i trav och likadant där - långa tyglar och en väldigt rask och energisk trav.
Det brukar jag göra i ungefär 5 minuter, det beror på vilken häst och om den är extra pigg.




2. Eftergift och tygeltag
Sedan, när hästen är varm i kroppen och framme för skänkeln, då saktar jag av till skritt och börjar gå igenom alla tygeltag.
Att hästen är på tygeln, helt vanligt alltså, är avslappnad i nacken och munnen. Sen ser jag till att de lyssnar på ställningar och att böja halsen så mycket det går.
Därefter blir det ledande tygeltag och trängande. Sen brukar jag köra "rollkur", med växlande tygeltag till höger och vänster, alltså lossas i båda sidorna och få hästen att gå bakom lod.
Säg vad ni vill, men det är faktiskt inte tvångsbehandling ;)

Till slut kontrollerar jag formen - att jag kan höja formen så att nacken blir högsta punkt och nosen blir framför lodplanet och att hästen är lösgjord även där. Samma sak med att länga formen - lång och låg så att nosen helst kommer ner i backen!


Ahahaha, snyggaste bilden eller? :P


3. Övergångar

Här kontrollerar jag att hästen lyssnar på mig. Massor av övergångar, från trav till galopp till halt till ryggning till skritt till galopp och allt möjligt. Kanske en massa oväntade vägar och annat spännande :P



4. Samling och ökningar
Sen börjar jag samla. Det sker först med hjälp av öppnor, slutor och skänkelvikningar. Helt enkelt att flytta hästen undan skänkeln.
När det känns bra så börjar jag samla på rakt spår, men hjälp av att stänga handen och peppa med sporren. Det här gör jag bara korta stunder, under ett par meter, då det är väldigt jobbigt för dom eftersom dom verkligen måste jobba med bakbenen uppåt.
Vid det här laget är de ganska mjuka och fina - så då börjar jag med galopparbete. Öka och samla galoppen, öppnor och slutor och annat som är jobbigt! :P



5. Huvuddelen av passet
Nu är hästarna ordentligt framridna förhoppningsvis, framme på bettet och mellan skänklarna.
Då börjar jag jobba med det jag bestämt mig för att träna på - till exempel min skänkel, någon hoppövning, eller vad man nu tänker hitta på ;)



6. Nervärmning - trava av

När hästen har jobbat på ordentligt och man är nöjd, då travar jag av. Inte för långa tyglar, men en väldigt låg och rund form.
Cirka 10 min gör jag det, och som avslutning skrittar jag av hästen i ytterligare 10 min.


Efter det får dom en klapp och så går jag in i stallet :P
Haha, sen vet vi nog alla vad som händer?

(eller gör vi?)

Haha, skojar bara.
you know you love me! :D






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0