Planen för Kerrie

Kerrie är ju ett av de större projekten här hemma och jag känner verkligen att hon ska få mer tid nu i jul när Yankee vilar.
Det är ett par saker som verkligen behöver förbättras för att vi ska kunna gå vidare med hoppningen. Sen är det ju bra att ha en tävling eller träning att träna för - så jag har bestämt att fram till Tedträningen i januari så ska vi ha klarat av de här sakerna.

Vad som behöver bli bättre:

* Styrkan. Kerrie har väldigt svårt att bära sig i en kortare galopp och det blir väldigt svårt att hoppa på ett bra sätt när hon bara går i väg och lägger sig i handen.
Så framförallt behöver vi jobba med bärigheten, att hon är mjuk och lätt i handen och att hon orkar galoppera i en hyfsat samlad galopp. Mycket galoppfattningar, intervaller och uteritter där jag tränar både kondition och styrka.
Det går ju inte tvinga fram styrka, så det här målet får helt enkelt ta den tid det tar.
Men till Tedträningen så vill jag i alla fall att hon ska kunna korta och länga galoppen något på min begäran och att hon inte blir käftig och länger ut sig på hindren.

* Övergångarna. I och för sig har det här lite med styrka att göra det med, men det är just det att hon ska acceptera bettet i övergångarna utan att slå sig fri och springa i väg. Oftast så biter hon tag i bettet och blir framtung när man ska göra till exempel galopp-trav övergångar, och det vill jag jobba bort så gott det går.

* Min sits. Jag behöver bli rakare i ryggen, samtidigt som jag inte blir stel och hård i handen. Jag vill kunna sitta rak i ryggen och samtidigt vara avspänd och stadig.



Hur ska vi jobba med det här då?
Framförallt hade jag tänkt att ha ett mål med varje ridpass. Just nu har jag skrivit upp i en bok varje ridpass, hur jag tyckte att det gick och vilket mål jag hade.
Sen behöver vi mycket bomövningar och galoppjobb ute. Hon blir lätt stressad på ridplanen - så det är bäst att jobba med galoppen utomhus. Men övergångarna och min sits går ju helt klart att träna på ridplanen, så det blir nog en hel del jobb dä rockså.

Ska bli spännande att se hur Kerrie utvecklas, speciellt på hinder.
Behövs en jäkla disciplin från min sida nu bara så att jag inte ledsnar efter 3 dagar ;)
Men vill ni att jag ska filma så ni också får följa utvecklingen?


Kommentarer
Postat av: Amelia

Gärna^^ Kerrie är en riktigt snygg häst alltså!!

2011-12-13 @ 17:33:08
URL: http://varmbloden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0