Nu vill jag rida!

Åh, nu vill jag vara frisk!
Börjar bli sjukligt tråkigt att sitta inne och ha ont, vill ut i stallet och rida i stället. Hästarna ser väldigt sugna ut, mamma säger att Yankee är jättepigg och galopperar som en tok i hagen nu, inte bara jag som vill ut och rida alltså ;)

Speciellt när man tittar på världscuphoppningar blir man extra sugen att träna tycker jag, det är verkligen inspirerande att se så mycket duktiga ryttare och hästar.
Så fort jag är frisk så tänker jag träna mer intensivt, verkligen jobba med tekniken fram till jul och försöka fokusera träningen på några av mina svagheter.
Vill få ett bättre överliv, mer stilla och upprätt, samtidigt som jag vill få en ännu mjukare ridstil som jag ändå kan sätta lite mer tryck i hästarna med.

I kväll har jag suttit och kollat på världscuphoppningen i Stuttgart och verkligen kollat på varje ryttare och skrivit ner det som utmärker dom, eller deras ridteknik helt enkelt.
Vad gör dom med handen, med överlivet, med sätet, skänklarna och så. Verkligen en utmaning, för de flesta rider vääääldigt lika varandra, men man lär sig faktiskt väldigt mycket!
Sen jämförde jag med min egen ridning och såg direkt massa nya saker som jag inte lagt märke till förut.



En bild på mig och Mai jag verkligen gillar från Sundsvall Summer Pony Show i somras.

Till exempel att tempot är för högt. Jag måste ta ner tempot, sätta hästen mer på bakbenen och spänna bågen mer. Sätta trycket med säte och skänklar istället för att luta mig framåt och tappa det där drivande sätet.
Men samtidigt vill jag inte bli tung i sadeln - jag ska vara lätt och mjukt ovanpå hästen, med skänklarna mjukt om och ha rätt mycket vikt i stigbyglarna.
Men ja, framförallt ett mer upprätt överliv och mer vikt i stigbyglarna.

Ska bli sjukligt kul att få jobba med de här sakerna, hoppas verkligen att det ger resultat.


Kommentarer
Postat av: Johanna Grant

Älskar dina inlägg! Kul att du är så himla motiverad, man blir motiverad själv också då! :)

2011-12-06 @ 20:20:46
URL: http://johannagrant.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0