Dagens ridning - 9/12

Jo, och gissa hur bra det gick med min plan att ha ett helt kravlöst ridpass?
Haha, det blev galoppträning ändå. Barbacka i och för sig, men jag kände att det blev för tråigt att planlöst skritta runt i skogen.

Så jag skrittade först 4 vändor i en rätt brant backe med henne, hade henne på tygeln så att hon verkligen blev tvungen att skjuta på med bakbenen. Hon blev lite upprörd i början, men efter ett tag accepterade hon bettet och började jobba i stället.
Sen gjorde jag 3 galoppintervaller i den långa backen. Fokuserade på att göra bra galoppfattningar från skritt, där hon verkligen höll i hop sig. I backen växlade jag mellan att låta henne galoppera på och att samla henne. Jag var extra noga med att uppmuntra och berömma när hon behöll samlingen och verkligen tog i och höll ihop galoppen.


Trött hest sen ;)

Hon var jätteduktig faktiskt, höll galoppen nästan hela tiden och kämpade på hela backen upp.
Hon blev väldigt trött, men det kändes att hon var nöjd ändå, hon frustade väldigt mycket och kunde slappna av efter galopperna. Och det är ju alltid ett bra tecken! ;)

Jag tror att det är väldigt viktigt att berömma och uppmuntra hästarna när de gör rätt, och att ha en positiv "ton" i ridningen.
En bra attityd kommer man långt med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0