Dagens ridning - 6/12

I dag lyckades jag faktiskt tjata till mig att få åka till ridhuset och trimma lite! :D
Fick bara rida Yankee, men det är ju definitivt bättre än att sitta hemma.

Försökte som jag skrev i går att träna på de här sakerna, att ha ett stilla överliv, driva med sätet utan att bli tung och i bakvikt, sätta tryck i hästen och så.
Gick ganska bra faktiskt, Yankee orkade inte samla sig under någon längre tid men jag tränade att vända upp "som om det vore ett hinder".
Så jag stod lite lättare genom kortsidan, satt mig sedan ner och satte trycket i honom när jag vände upp från hörnet.

Vissa gånger fick jag verkligen honom på bakbenen, var jättefin i munnen och jobbade på riktigt bra. Jag tror att jag satt bra också, var lite svårt att se det som ni kanske förstår men jag försökte tänka på att sätta trycket mjukt, utan att spänna mig i handen eller överlivet.
Ska bli spännande att se hur det blir när man vänder upp mot ett hinder, förmodligen blir det bättre då eftersom han hjälper till med att sätta trycket eftersom han bjuder mot hindret och sätter därmed mer energi.


Så här vill vi ha det! ;)

Sen får man ju komma i håg tre saker.
Ett: Det är en femåring, och man kan omöjligt omöjligt kräva lika mycket samling av en femåring som av en 10-åring som dessutom hoppar 160.
Två: Jag har haft honom i ett halvår och det är inte mycket tid när det gäller att stärka galoppen och kunna börja sätta det där trycket.
Tre: Att bygga upp en häst så att den kan samla sig med likvärt tryck och sedan kunna använda det på hinder som en 160-häst tar många år. Det är fysiskt omöjligt för en häst som inte är målmedvetet tränad för det att samla sig och samtidigt hålla väldigt mycket tryck och energi i bakdelen.

Så om man tar det i beräkningen, är jag ändå nöjd med hur han och jag jobbade i dag. Det går inte över en dag att bygga upp samling, det tar som sagt flera år. Så 3-4 år av sånt här jobb så kanske han kan studsa fram över hoppbanorna ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0