Mental träning



Visste ni att jag brukar gå till en menal tränare? Eller en idrottspsykolog heter det väl också. Lina heter hon är är helt enklet bara bäst!
Man sätter upp mål, diskuterar och analyserar vad man behöver träna på och planerar träning och tävling. Sen jag började gå hos henne har jag inte ridit dåligt på en enda tävling :D
Verkligen att rekommendera, man blir verkligen en bättre ryttare.
Min målplanering för april:


*Kunna variera galoppen med enkla hjälper
*Vara totalt avspänd och kunna följa hästen
*Sitta rakt och ha en mjuk bra handställning


Det har mycket större del än vad man tror, den mentala biten. Hästarna kan ju känna minsta sinnesförändring hos oss och om man då inte har koll på vad man tänker så är det klart att de misstolkar oss då och då.
Jag kan avslöja att det ger riktiga resultat, ni borde verkligen fundera på det om ni har kört fast i ridningen ;)


Har ni någon form av mental träning? Eller funderar ni på att börja med det?


Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag tycker också att den mentala biten har en stor betydelse för resultaten på tävlingar. allting måste funka liksom. Jag brukar tänka igenom hela tävlingsdagen i huvudet kvällen innan och tänka på att alltid ha en possetiv addityd till allt. På jumpclubs hemsida finns det en massa tips som jag lärt mig att tex kunna koppla bort allting annat och bara tänka på banan och ridningen när man är inne på banan, vilket är viktigt. men det låter bra att gå till en mental tränare:) Hur ska man få kontakt med en sån?Är det genom skolan eller?

2011-04-03 @ 11:12:58
URL: http://amandahopp.blogspot.com
Postat av: Anonym

Kostar det något? :)

2011-04-03 @ 13:04:31
Postat av: Louise

Den mentala biten är superviktig! Har verkligen funderat på mental träning :)

2011-04-03 @ 16:30:35
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0