Hjälptyglar

Jag har ingen större erfarenhet av hjälptyglar. Jag har mest använt martingal, eller det är det enda jag har använt rättare sagt :P
Har sett folk som rider på graman och verkligen verkligen missbrukar den. Men, det är ju faktiskt mest synd om dom för så länge dom förlitar sig på en graman och felaktigt tror att hästen går så sjuuukt fint kommer ju aldrig att lära sig hur man faktiskt rider en häst på tygeln, det som är det mest basic av allt i ridningen.
Men jag tror att allt kan ha en viss effekt i rätt dosering och användning, så i rätt händer så är den säkert ett bra hjälpmedel för att få hästen att sänka hals och huvud och slappna av.
Några andra har jag inte sett så mycket, så det kan jag inte riktigt uttala mig om.
Men tell me about it!

Bild lånad från reitsport.


Rider ni med hjälptyglar? Vilka och varför? Vilken hjälptygel tror ni kan hjälpa till mest?
Kul om ni svarar, jag tycker att det är rätt intressant ;)


Kommentarer
Postat av: Klara Dahlstedt

Nej, har aldrig hjälptyglar. Det blir så trassligt. ;)



Sv; Eller hur, just den nyansen passade super till min häst också. :D Jag köpte det begagnat, det är från Lamicell och tillverkas tydligen inte längre.. :)

2011-04-01 @ 21:06:23
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Louise

När jag skulle lära mig (och min ponny) att rida hästen i form tog jag hjälp av gummisnodd och tränare :) annars har jag aldrig använt någon hjälptygel :) (har heller aldrig ridit på något skarpare bett än tredelat)

2011-04-02 @ 10:58:42
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0