Bombana

I går när jag red Kerrie så ställde jag upp en bombana på 12 hinder, med kombination och lite sånt. Och det var hur bra som helst!
När jag hade skrittat och joggat i gång henne lite så körde jag en vända på bommarna i galopp, men då bara i lätt sits för att hon skulle komma i gång.
 
Sen så kände jag lite på henne, hon var lite stel i högersida och höll på och la huvudet på sned, men det gav sig efter en jäkla massa öppnor och vändningar.
När hon var fin och på hjälperna så gjorde jag bombanan några gånger till. Och tro det eller ej, det är faktiskt en riktig utmaning! Speciellt på våran lilla plan, haha.
Och eftersom bommarna bara ligger på marken så bryr sig ju hästen inte om att taxera själv. Alltså är det helt upp till ryttaren om man kommer rätt på bommarna eller inte.
 
 
Vilket ju är jättenyttigt! Man känner verkligen själv precis vilka "språng" som blir bra, speciellt på Kerrie. Så fort det är bommar och jag inte lyckas hålla henne i en bra taktmässig galopp så faller hon i sär och travar istället.
Bombanor tränar också hinderkänslan, man känner verkligen att det blir skillnad.
Så det är jättebra att ha en liten bana med bommar uppställd. Det sliter i princip ingenting men det blir ju ändå som banhoppning för ryttaren. Passa även på att träna på knepiga linjer, kombinationer eller andra hindertyper som man brukar ha problem med.
 
Jag tycker i alla fall att det är jättebra!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0