Mulle

Det har ju varit rätt mycket om och men med Mulle. Jag insåg det inte själv förrän senare, att jag faktiskt blev rädd när han var sådär knäpp på hoppträningen. I alla fall så var jag spänd och tyckte det var väldigt obehagligt att rida honom nu när jag kom hem, vilket så klart resulterade i en spänd och okontrollerbar Mulle.

Men i går på dressyrträningen så släppte det ÄNTLIGEN! Jag var inte det minsta rädd eller nervös, han var stencool hela passet och jobbade på jättebra. I galoppen var han superfin, lugn och bara sökte sig framåt-neråt. Inte en enda tvärvändning eller att han rusade i väg! :D

Så det kändes verkligen jättebra. Jag tror inte alls att det blir något problem att gå vidare nu, vi ska bara befästa det här med förtroende och lydnad några veckor till innan vi börjar träna på riktigt.
Tyvärr går det inte att rida ut honom - jag vill inte prova det förrän jag har full kontroll på honom på ridbanan och när jag hoppar. Förra gången så slutade det med att alla 3 hästar skenade, så det får vänta ett tag.

Fast erkänn att han är rätt söt ;)


Han är ju egentligen en väldigt fin ponny med jättebra gångarter, mycket ridbarhet och hoppar super, men det är bara hans huvud som  sätter stopp.
Han är så himla himla känslig,
både för det runt omkring men framförallt på ryttaren. Man får absolut aldrig ta handen bakåt eller börja hålla, då är det adjö. Och det är ju lätt att man börjar hålla när man känner att bromsarna är ur funktion, speciellt när man är rädd och spänd.
Men i går som sagt så gick det faktiskt jättebra :D

Ja, jag kommer lära mig sjukt mycket i alla fall ;)





Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag fattar inte riktigt, har du köpt honom eller bytt honom mot Mai?

2011-11-23 @ 21:50:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0