Dålig ridning

Vet inte vad ni anser är dålig ridning, men jag uppfattar det så att många ryttare tycker att det är det värsta som finns när en ryttare slår hästen med spöet när den stannar, eller kanske sliter i hästens mun?

Visst, det är också dålig ridning men enligt mig inte alls lika illa som det jag beskriver nedan. Att slå hästen med spöet en gång är kortvarigt, det går över fort, och nä, det är inte alls särskilt uppbyggande men det bryter inte heller precis ner något.
Det nedan däremot, är långvarigt och ihållande. Tillfogar ingen direkt fysisk smärta, men vissa hästar kan bli så frustrerade av att inte kunna prestera som de vill att de stänger av mentalt.



Så vill ni veta vad jag tycker är riktigt illa?
Man säger hela tiden att "shit vad hon använder spöet mycket, kolla vad skarpa sporrar hon hade, titta vilket skarpt bett".
Men hur ofta säger man, kolla i vilken obalanserad form hon rider hästen i?
Kolla hur hon släpper handen precis när hästen hoppar av, inte konstigt att den stannade?
Kolla hur hon gnatar på med skänklarna och hur hård hon är i handen?

Man säger aldrig det, nä just det. Då är det hästen det är fel på.
Det är HÄSTEN som inte kan gå i form.
Det är HÄSTEN som stannar för att den är sur.
Det är HÄSTEN som är lat, det är HÄSTEN som är för stark.

Så urbota korkat. Det värsta är ju att ryttarna tror på det själva.
Dom har inte någon grundridning överhuvudtaget på hästarna, det existerar inget system och hästarna har varken kondition eller är det minsta styrbara.
Det är RIKTIGT dålig ridning enligt mig. Hästarna kanske är hur älskade som helst, men ryttarna vet inte ens hur man rider hästen på tygeln, de vet inte ens hur man överhuvudtaget styr på rätt sätt.

Det går ju ut över både häst och ryttare, häst därför att den blir dåligt riden och inte får en ärlig chans att göra sitt bästa, och ryttaren därför att denne inte lär sig rida eftersom hästen ofta är väldigt schysst och presterar bra ändå.
Gud vad bra det hade varit om alla ryttare kunde få hjälp av en duktig tränare som hjälpte dom att få en bättre ridning och därmed en mycket bättre häst.

För när man är två når man längre än när man är ensam.




Kommentarer
Postat av: Alina

jag tror att det ligger i att jag tränar för Ted jag också, jag tänker på ryttarfelen jag ser när en häst vägrar på tävling och utgår alltid ifrån att det är ryttaren som gör fel. Det är en av många bra saker med Ted , han sätter aldrig hästen i skiten !

2011-07-19 @ 19:13:04
Postat av: Lina

SV: Nej fritz, som känner kamensky väl. :P Nej jag har inte haft någon Munsboro

2011-07-19 @ 19:18:49
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Louise

Word!

Du är så jäkla duktig Sara! Med ditt driv, ditt tänkande och din känsla så kan du inte annat än komma till toppen! :)

2011-07-19 @ 22:08:17
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: *

Man slår inte hästen vid olydnad, man korrigerar den ;)

2011-07-19 @ 23:54:21
Postat av: Anna Ericsson

Till 99% av allt som går fel i ridningen är ju ryttarens fel. Den sista 1% är ju hästens, men oftast om hästen vägrar fast ryttaren ridit "korrekt" så är det ju för att den ha ont nånstans.

Det värsta jag vet är när ryttarna slår hästarna när de vägrat. För oftast så ser man ju att ryttaren tappar drivningen eller bara slänger fram handen och låter hästen sköta allt. Det bra då är ju oftast att hästarna stannar då. För gör ryttaren rätt så gör hästen rätt. Men att se när ryttaren gjort fel och sen spöar hästen gör mig riktigt förbannad. Tycker man inte ska slå hästen alls. Att rida med spö gör mig ingenting, det gör jag själv. Men det ska ju bara var en hjälp, inte en bestraffning.

Att man ibland kan behöva lägga spöt mot bogen och väcka upp hästen lite är okej. Men inte "klatscha" till den ordentligt.

2011-07-21 @ 10:55:04
URL: http://cobol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0