Månadsmål september

Ni som har följt bloggen länge, och även följt min egna blogg jag hade förut, minns kanske att jag hade månadsmål varje månad.
Och det var ett riktigt vinnande koncept, så jag tänkte såklart fortsätta med det även denna höst!

Fokusen i september för hästarna ligger på ridbarhet och disciplin.
Jag ska göra en liten omstart med båda ponnyerna, börja om från början och tillbaka till grunderna.
För det var lite pinsamt ju, Lipton som jag hade ridit i 2 veckor var mer välriden än båda av mina ponnyer.
Kanske inte lika lösgjord och mjuk i sidorna, men alltså han blev väldigt uppmärksam, lydig och så gudomligt fin i munnen.
Så det blir jättemycket uteritter, massor av lydnad med start-stopp och att båda två tar stöd på bettet och inget trams, precis som med Lipton.



Det här är målen för ponnyerna då:

* Båda ponnyerna ska vara framme på bettet och ge efter för tryck. De ska ha nosen framme och inte lyfta upp och pilla med bettet

* De ska vara elektriska för skänkeln och svara direkt för skänkeln, båda framåt och åt sidan.

* De ska flytta sig för sporren, och jag ska kunna kontrollera både framdel och bakdel.

* De ska göra bra öppnor och slutor och jag ska börja lära in trampning och börja samla på stället så smått, och verkligen nöta in samling med energi.



Det här är mina mål:

* Jag ska ha tränat yoga minst en gång per dag och äta ordentligt.

* Jag ska ha förfinat hjälperna och kunna koordinera de tydligt. Träningspassen ska vara planerade och framförallt så ska jag öva upp min självdisciplin, med prdning och reda i stallet och i ridningen. En hjälp i taget och inget planlöst harvande på ridplanen.

* Jag ska ha en stilla och fast skänkel där jag inte kniper med knäet och underskänkeln ska ligga intill hästen vid sadelgjorden vid alla tillfällen.
Massor av bomträning som vanligt, men fokusen ligger mer på min underskänkel än på systemet.


Ja, det är väl vad jag vill uppnå.

Och har jag inte gjort det så går oktober också åt att jobba på det. Men det viktigaste är just min självdisciplin - att jag har en plan, att jag verkligen kommer ut och rider och ser till att jag orkar.
Visst, det kommer blir rejält körigt med 3 hästar, men jag SKA klara det.

taggataggatagga!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0