Fårskinn + hästar?

Vad tycker ni om fårskinn på hästar i ren, ursäkta mig för det påhittade ordet, snygghetssynpunkt?

Enligt mig är det görfult.
Jag tycker att man liksom döljer hästens egna skönhet, lite som att dränka in ansiktet i för mycket foundation.
Visst, behöver hästen det pga av skav så är det ju hänt, men att he på det "för syns skull" förstår jag inte.
Hur kan någonting vara finare än själva hästen?
(Dessutom någonting som tillhör ett annat djur. Tänk om vi gick runt och klädde oss i schimpansskinn. Jag ryser av bara tanken, hörni.)



Aaaaw. tänk på de stackars lammen, samma sak FAKTISKT!



Jag har ALDRIG padd, fyfan, det har desssutom sadelutprovaren förbjudit med ve och fasa.
Om man då tvunget inte kan köpa en ny sadel och om man då måste ha en padd eftersom hästen måste växa i sadeln, ja då är det väl hänt.
Och ska man tvunget ha en så måste den vara så tunn som det bara går och så osynlig som det bara går. Och effektiv, såklart, annars är det inte så stor idé ;)
MEN ATT SÄTTA PÅ EN GIGANTISK FÅRSKINNSPADD SOM TAMIGFAN SYNS PÅ 300 METERS HÅLL!?

Inte särskilt vackert enligt mig.
Vet att väldigt många har det, och det är ju inte så fult att man störs av det, men det är just det att ta hand om det EFTER ridningen som stör mig.
Jag hatar fårskinn överhuvudtaget. SPECIELLT sånt som inte går att ta av, det klarar jag inte av.
Kladdigt och jävligt och så blir det brunt och all svett och lera fastnar i det.
Uhuhu.
Men jo, fårskinn är bra vid skav och blablabla. Tur då att mina hästar inte är så känsliga i skinnet, för jag får rysningar bara jag tänker på det.



Det enda stället det hör hemma på är på soffan och möjligen på fåren!

Ursäkta mig så himla mycket om jag förolämpar era fårskinnsgrimmor, fårskinnsadelgjordar, fårskinnskrubbor och hela konkarongen, men blir dom ledsna kan ni hälsa dom att det är inget personligt!

Men om ni nu då tycker att det är snyggt/gulligt/bra med fårskinn, SNÄLLA ge mig en förklaring.


Kommentarer
Postat av: Isabella Bergh

Håller inte med dig alls ;) fårskimns paddar är snygga + att de hjälper mycket! Jag tycker de ser konstigt ut att rida utan ;) men jag måste ha de på min storhäst jämnt för annars får han ont av sadeln och sen tror jag att de är skönare för hästen, för de blir inte samma belastning ;) aja smaken är som baken ;)

2011-08-03 @ 01:43:46
URL: http://cassechuck.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag tycker det är jättekul att läsa sådanahär inlägg, men samtidigt rätt jobbigt för jag lägger inte märke eller tänker på sånt alls och när någon då kommer med en sådan stark åsikt blir jag helt förvirrad - vad tycker jag egentligen?

Så jäkla fult som du tycker att det är tycker inte jag men däremot tycker jag att man ska ha så bra utrustning som möjligt så att så liite ludd som möjligt ska behövas :)

Hur kommer det sig att din sadelutprovare har förbjudit sadelpadd då? :) En sadelutprovare jag varit hos föredrog fårskinn framför gelpaddar..

2011-08-03 @ 09:03:47
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Wilma Kullström

jag gillar fårskinn, haha!

speciellt på sadelgjorden, men det är så praktiskt med den eftersom att fårskinnet går att ta av från själva "lädret" så det går jättelätt att tvätta den.

'

Jag tycker det ser snyggare ut också, och jag har ingen aning om varför :P Tycker mina ponnys passar med dom sadelgjordarna, :)

2011-08-03 @ 10:11:07
URL: http://teamjw.blogg.se/
Postat av: Frida :)

Kan jag få fråga vad de är för skillnad om den ligger på soffan elr om den ligger på hästryggen?;)

2011-08-03 @ 10:50:28
Postat av: Carro

jag har vart på föreläsning hos en "sadel utprovare" som jobbat åt dem "större" ryttarna i sverige, och han skulle då Aldrig hoppa Utan fårskinnspadd. För det mesta är det egentligen bara fårkinnspadd "luft" och gör sadeln varken mindre eller större så att de skulle störa, men ligger dock liiiite högre upp än normalt. Och däremot lindrar den hästens rygg i sprången. Fördelar trycket liksom så att det inte blir en fet DUNS när ryttaren sätter sig ned efter språnget. Det är vad jag lärt mej iallafall... Sedan är det ju upp till var och en vad man använder för sadel, sadelutprovare och hästen bästa. utseendet är ,i mitt fall, inte lika viktigt som hästens bästa.

2011-08-04 @ 08:09:34
URL: http://silverbern.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0