Dagens ridning

I dag kom jag hem till mamma igen och jag sitter och förbereder mig för mitt nya liv som börjar i morgon ;)
Men jag och mamma bestämde oss för att rida ut på eftermiddagen och så blev det!
Hade även tänkt införa lite nya saker som jag ska skriva i efter varje ridpass, som en liten checklista.
Så klart ska jag ha bestämt syftet och målet för ridpasset redan innan jag börjar rida, men men :P

Jag red Mai, så jag gör bara till henne den här gången.

Typ av pass: Uteritt, 1 mil ungefär på skogsväg.
Betsling: Hackamore
Syfte med ridpasset: Att få en lite längre uteritt där hon får sträcka på sig och att känna hur hon funkade på hacket.
Mål: Få in fina övergångar, sitta rakt och vara avslappnad i handen.

Så här gick det:
Maisan var faktiskt gööööörfin! :D
Hon var helt underbar på hackamoret, så otroligt fin och avslappnad. I början hade hon lite svårt med att förstå vad jag menade när jag skulle sakta av, men det tog inte länge förrän hon vande sig.
Sen när jag började galoppjobba lite så blev jag bara lite paff alltså ;)
Hästen gick helt plötsligt att verkligen sätta ner på rumpan och SAMLA! På riktigt alltså :O
Det var en riktigt upplevelse alltså, för jag behövde ta mig fan bara hålla henne i handen, smacka i rytm och klämma lite med låren så galopperade hon nästan på stället.

Visst, det var långt i från vackert och jag satt som en hösäck, men det var i alla fall en början!
Det krävs lite (mycket) träning för att vi ska kunna göra det när som helst och helt utan spänningar, men det var riktigt skönt att i alla fall känna att det finns där ;)
Så jag var väldigt väldigt nöjd med ridpasset och jag klarade av målen!



3 saker jag gjorde bra:

* Jag kunde samla utan att börja dra i munnen, och använde verkligen hela sitsen och hjälpte till i samlingen

* Jag var mjuk i handen och hyfsat konsekvent med hjälperna

* Jag berömde mycket när hon gjorde rätt och var fokuserad hela ridpasset

1 sak jag gjorde mindre bra:

* Skruvade och spände mig i kroppen och vågade inte lägga ner handen på mankammen i samlingen

Det här att skriva vad man gjorde bra och vad man gjorde dåligt tycker jag är super!
Man får verkligen tänka efter och då blir allt lite bättre även efter ett dåligt ridpass då man faktiskt kan komma på någonting som man gjorde bra i alla fall.
Dessutom är jag himla nöjd att hon gick så sjukt bra på hacket, så jag tänkte prova hoppa med det på torsdag och funkar det bra så får hon ha det på tävlingen.
Nu jäklar ska det bli en massa förbättring här, peppa peppa peppa! :D





Kommentarer
Postat av: Louise

Bra upplägg :) gillar också att du tar fram främst det positiva!

2011-08-28 @ 21:22:01
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Maria

Håller med Louise, blir så lätt att man hakar upp sig på det negativa. ^^

2011-08-28 @ 22:19:19
URL: http://teamlantliga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0